• English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Akademik Arşiv / Institutional Repository
  • Turizm Fakültesi / Faculty of Tourism
  • Turizm İşletmeciliği Bölümü / Department of Tourism Management
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Akademik Arşiv / Institutional Repository
  • Turizm Fakültesi / Faculty of Tourism
  • Turizm İşletmeciliği Bölümü / Department of Tourism Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Destinasyona yönelik itici ve çekici faktörler: bir literatür incelemesi

Thumbnail
View/Open
Destinasyona yönelik itici ve çekici faktörler: bir literatür incelemesi (1.074Mb)
Date
2018
Author
Karasakal, Sezer
Dursun Cengizci, Aslıhan
Metadata
Show full item record
Abstract
Bu çalışmada, itici ve çekici motivasyon faktörlerine yönelik destinasyon bazında gerçekleştirilmiş olan çalışmalarla ilgili literatürün taranması ve en çok bulunan itici-çekici faktörlerin turistlerin milliyetleri ve tercih ettikleri destinasyonlar bazında tespit edilmesi amaçlanmıştır. Gerçekleştirilen çalışmada motivasyon boyutları ele alınırken; turistlerin milliyetleri ile itici faktörler, destinasyon tercihleri ileçekici faktörler birlikte incelenmiştir. Yapılan literatür taramasının sonuçlarına göre, en çok bulunan itici faktörler; kaçış, rahatlama, yenilik, sosyalleşme, bilgi arayışı, prestij, aile/arkadaş birlikteliği ve ego tatminiyken; en çok bulunan çekici faktörlerin tarihi alanlar, doğal güzellikler, etkinlikler, kültür, güvenlik, hava/ iklim, alışveriş, ekonomiklik vetemizlik olduğu görülmüştür.
 
The purpose of this study is to review the literature on pull and push motivation factors for destinations, and to determine the most common factorsby visitor nationality and preferred destination. During the examination of motivation dimensions;we considered together the tourist nationality with push factors and the destination preferences with pull factors. According to the results of our literature review, we can conclude that the most common push factors are escape, relaxation, novelty, socialization, information seeking, prestige, family/friends togetherness and ego enhancement while the most common pull factors are historical areas, natural beauties, activities, culture, security, weather/climate, shopping, economy and cleanliness.
 
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12566/132
Collections
  • Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü / Department of Gastronomy & Culinary Arts
  • Turizm İşletmeciliği Bölümü / Department of Tourism Management

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 




sherpa/romeo


Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeABU AuthorWOSScopusPubMedTRDizinErişimThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeABU AuthorWOSScopusPubMedTRDizinErişim

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 


|| Library || Antalya Bilim Üniversitesi || OAI-PMH ||

Antalya Bilim Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Müdürlüğü, Antalya, Turkey
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz: acikerisim@antalya.edu.tr

DSpace Repository:


DSpace 6.4-SNAPSHOT

Gemini Bilgi Teknolojileri A.Ş tarafından destek verilmektedir.