Destinasyona yönelik itici ve çekici faktörler: bir literatür incelemesi
Özet
Bu çalışmada, itici ve çekici motivasyon faktörlerine yönelik destinasyon bazında gerçekleştirilmiş olan çalışmalarla ilgili literatürün taranması ve en çok bulunan itici-çekici faktörlerin turistlerin milliyetleri ve tercih ettikleri destinasyonlar bazında tespit edilmesi amaçlanmıştır. Gerçekleştirilen çalışmada motivasyon boyutları ele alınırken; turistlerin milliyetleri ile itici faktörler, destinasyon tercihleri ileçekici faktörler birlikte incelenmiştir. Yapılan literatür taramasının sonuçlarına göre, en çok bulunan itici faktörler; kaçış, rahatlama, yenilik, sosyalleşme, bilgi arayışı, prestij, aile/arkadaş birlikteliği ve ego tatminiyken; en çok bulunan çekici faktörlerin tarihi alanlar, doğal güzellikler, etkinlikler, kültür, güvenlik, hava/ iklim, alışveriş, ekonomiklik vetemizlik olduğu görülmüştür. The purpose of this study is to review the literature on pull and push
motivation factors for destinations, and to determine the most common
factorsby visitor nationality and preferred destination. During the
examination of motivation dimensions;we considered together the tourist
nationality with push factors and the destination preferences with pull
factors. According to the results of our literature review, we can conclude
that the most common push factors are escape, relaxation, novelty,
socialization, information seeking, prestige, family/friends togetherness
and ego enhancement while the most common pull factors are historical
areas, natural beauties, activities, culture, security, weather/climate,
shopping, economy and cleanliness.