• English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Akademik Arşiv / Institutional Repository
  • İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi / School of Business and Social Sciences
  • İşletme Bölümü / Department of Business Administration
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Akademik Arşiv / Institutional Repository
  • İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi / School of Business and Social Sciences
  • İşletme Bölümü / Department of Business Administration
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Social media marketing activities and purchase intentions: Investigating mediating and direct effects regarding brand equity dimensions

Thumbnail
View/Open
Social media marketing activities and purchase intentions: Investigating mediating and direct effects regarding brand equity dimensions (859.4Kb)
Date
2024
Author
Karayalçın, Cem
Yaraş, Eyyup
Metadata
Show full item record
Abstract
The first aim of the study is to investigate the effect of social media marketing activities (SMMA) on brand equity dimensions, and the impact of brand equity dimensions on purchase intentions in one single conceptual framework. The second aim is to explore the mediating effects of brand equity dimensions regarding the effect of SMMA on purchase intentions. A dataset of 907 Turkish youth consumers were analyzed. The findings revealed the direct and mediating effects regarding all brand equity dimensions in the context of SMMA and purchase intentions. Brand loyalty and perceived quality are more important dimensions considering the strength of the effects. The study shows the importance of brand equity dimensions in the context of SMMA and purchase intentions with significant direct and mediating effects. Additionally findings of the study guides marketing managers to efficiently use SMMA and build brand equity, which eventually turns into future purchases of consumers.
 
Çalışmanın amacı öncelikle tek bir kavramsal model üzerinde sosyal medya pazarlama çabalarının (SMPÇ) marka değeri boyutları üzerine ve marka değeri boyutlarının satın alma niyeti üzerine olan etkisini incelemektir. Bununla birlikte bir diğer amaç ise SMPÇ’nin satın alma niyetine olan etkisi bağlamında marka değeri boyutlarının aracı etkilerini araştırmaktır. Araştırmada veri seti olarak 907 Türk üniversite öğrencisi analiz edilmiştir. Bulgular SMPÇ ve satın alma niyeti bağlamında marka değeri boyutlarının doğrudan ve aracı etkilerini ortaya çıkarmıştır. Marka değeri boyutlarının etkileri değerlendirildiğinde, marka sadakati ve algılanan kalitenin marka farkındalığı/çağrışımlarına göre daha yüksek etkilerinin olduğu gözlemlenmiştir. Çalışma, anlamlı doğrudan ve aracı etkiler ile SMPÇ ve satın alma niyeti bağlamında marka değeri boyutlarının önemini göstermiştir. Buna ek olarak araştırmanın bulguları SMPÇ’nin verimli bir şekilde kullanılarak marka değeri oluşturulmasında ve sonrasında tüketicilerin gelecek satın almalarına dönüşen bu süreçte pazarlama yöneticilerine de yol göstermektedir.
 
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12566/2290
Collections
  • İşletme Bölümü / Department of Business Administration

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 




sherpa/romeo


Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeABU AuthorWOSScopusPubMedTRDizinErişimThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeABU AuthorWOSScopusPubMedTRDizinErişim

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 


|| Library || Antalya Bilim Üniversitesi || OAI-PMH ||

Antalya Bilim Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Müdürlüğü, Antalya, Turkey
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz: acikerisim@antalya.edu.tr

DSpace Repository:


DSpace 6.4-SNAPSHOT

Gemini Bilgi Teknolojileri A.Ş tarafından destek verilmektedir.