Motorlu araç işletenlerin hukuki sorumluluğu
Abstract
Karayolunda kullanılan motorlu araçların sayısının artması, trafik kazalarında artışa neden olmuş, yaşanan kazalar nedeniyle zarar gören kimselerin zararlarını tazmin edilmesi ihtiyacı doğmuştur. Ülkemizde,bu ihtiyaca yönelik önce 6085 sayılı kanun yürürlüğe girmiştir ancak söz konusu kanun araç işletenin hukuki sorumluluğunu tehlike sorumluluğu kapsamında değerlendirmediği için yetersiz kalmış, tehlike sorumluluğunun benimsendiği şekli ile daha sonra 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu yürürlüğe girmiştir.
Türk Borçlar Kanunu ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu birlikte değerlendirildiğinde karayollarında yaşanan kazalarda ortaya çıkan zararlarda hangi yasanın hükümlerinin uygulanacağını belirlemek çalışmamıza önem kazandırmaktadır. Tezimizde; araç işletenin sorumluğunun hukuki değerlendirmesi yapılmıştır.Çalışma içerisinde; Karayolları Trafik Kanunu’nun uygulama alanı, zarardan sorumlu olan kişiler, araç işletenin sorumluluğunun şartları incelenmiştir. Çalışmamızda yayınlanmış dergi, makalelerden, kitaplardan, tartışmalı konularda doktrin görüşü ve yargı kararlarından faydalanılmıştır. In our country, the first law numbered 6085 on motor vehicles entered into force. Road
Traffic Act No. 2918 entered into force later, as the strict liability was adopted.When
the Turkish Code of Obligations and the Road Traffic Act No. 2918 are evaluated
together, it is important to determine which provisions of the law will be applied to the
damages arising from accidents on highways. This study covers the application area of
the Road Traffic Law. In the study, the legal assessment of the liability of the vehicle
operator are made, the persons responsible for the damage are evaluated and the liability
conditions of the vehicle operator are examined.