Mimarlık lisansüstü bilimsel çalışmalarının fen bilimleri araştırma metodolojisi açısından uygunluğunun incelenmesi
Özet
Dünyada ve Türkiye’de üniversiteler, lisansüstü düzeyde eğitimi her birinin kendine ait bir araştırma ve yazım metodolojisi olan enstitülerin çatısı altında vermektedir. Enstitüler, araştırma yöntemleri ve çalışma konuları baz alınarak fen bilimleri, sosyal bilimler, sağlık bilimleri, güzel sanatlar, eğitim bilimleri ve lisansüstü eğitim enstitüsü olarak özelleşmiş ve kategorilere ayrılmıştır. Üniversitelerin gerekli görmesi halinde, sadece o üniversiteye ait spesifik enstitüler de kurulmaktadır. Ana bilim dalları, üniversitelerin farklı enstitülerinden birine, o ana bilim dalının çalışma konusuna ve araştırma yöntemlerine en uygun olacağı şekildeatanmaktadır. Ana bilim dallarından bazıları, enstitüden birinin yöntem ve alanlarıyla birebirde örtüştüğünde, kolaylıkla ilgili enstitü altına yerleşebilmektedir. Ancak bu durum, fen bilimleri, sosyal bilimler ve güzel sanatlar ara kesitinde konumlanan mimarlık gibi anabilim dallarında, o kadar kolay olmamaktadır. Türkiye’de 52 üniversitede mimarlık lisansüstü eğitimi verilmektedir ve bunların 49’u fen bilimleri enstitüsü altında bulunurken, 3’ü lisansüstü eğitim enstitüsündedir. Bu bağlamda, çalışmada mimarlık ana bilim dalının %94 gibi yüksek bir oranla dahil olduğu fen bilimleri enstitüsüyle, mimarlığın çalışma alanları, çalışma ve araştırma yöntemleri baz alınarak karşılaştırması yapılmış ve enstitü-anabilim dalı uygunluğunun incelemesi yapılmıştır. Universities in the world and Turkey provide graduate level education in institutes, each with its own research and writing methodology. Institutes were specialized and divided into categories such as natural sciences, social sciences, health sciences, fine arts, science and graduate education institute according to their study subject and research methods. If a university deem it necessary, specific institutes belonging to that university are also established. The departments are assigned to one of the institutes of the universities in a way that is most suitable for the study subject and research methods of it. Some of the departments can easily be defined under the relevant institute when they match the methods and fields of one of the institutes. However, this situation is not so easy in departments such as architecture which is located at the intersection of science, social sciences and fine arts. Graduate level architecture education is given in 52 universities in Turkey and 49 of them on Institute of Natural and Applied Sciences while 3 of them are on Institute of Postgraduate. In this context, Institute of Natural and Applied Sciences, which included the department of
architecture with a high rate of 94%, was examined based on the study areas, study and research methods of architecture, and the ppropriateness of the institute-department was researched.