Show simple item record

dc.contributor.authorAvcil, Cumhur
dc.contributor.authorHerdi, Oğuzhan
dc.date.accessioned2024-04-16T08:24:35Z
dc.date.available2024-04-16T08:24:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAvcil, C. &Herdi, O. (2023). An unguided computerized cognitive behavioral therapy program for test anxiety. Journal of Cognitive-Behavioral Psychotherapy and Research, 12(3), 231-241.en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12566/2090
dc.description.abstractTest anxiety, a particular manifestation of performance anxiety similar to sports anxiety or the anxiety experienced during public speaking, is characterized by emotional, behavioral, and physiological responses that lead to diminished performance and academic attainment. The primary objective of this paper is to scrutinize the effectiveness of the “No More Test Anxiety” program, an Unguided Computerized Cognitive Behavioural Therapy (cCBT) for Test Anxiety, an intervention not yet implemented in Turkey. The study was conducted in two phases: a pilot study and the main study. The pilot study examined the accessibility and feasibility of the program with 11 participants, while the main study evaluated the efficacy of the program with 34 participants using a pre-test post-test control group design. Participants were assigned to groups via convenience sampling, and the Test Anxiety Inventory (TAI) and the State and Trait Anxiety Inventory (STAI) were used for analysis. The results demonstrated significant reductions in TAI, STAI-State, and STAITrait scores in the treatment group at the end of the intervention (respectively, p <0.001). Power analysis revealed that the study achieved sufficient power to detect these effects, and effect size calculations highlighted the clinical significance of the findings. The unguided cCBT program for test anxiety was determined to be both feasible and effective, offering insights into the innovative and evolving field of digital psychotherapy.en_US
dc.description.abstractSpor kaygısı ya da topluluk önünde konuşma kaygısına benzer bir performans kaygısı türü olan sınav kaygısı, bireyin bilişsel süreçleri tarafından ortaya çıkarılan duygusal, davranışsal ve fizyolojik tepkiler sebebiyle performansının ve akademik başarının düşmesine neden olan bir kaygıdır. Bu makalenin ana amacı, Türkiye’de henüz uygulanmaya başlanmamış olan Rehbersiz Bilgisayarlı Bilişsel Davranışçı Terapi (bBDT) programı olan “Sınav Kaygısına Son” programının etkililiğini değerlendirmektir. Çalışma iki aşamadan oluşmaktadır: pilot çalışma ve ana çalışma. Pilot çalışma, 11 katılımcı ile programın erişilebilirliği ve uygulanabilirliğini değerlendirmiştir. Ana çalışma ise 34 katılımcı ile gerçekleşmiş, ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Katılımcılar gruplara basit sıralı örnekleme yöntemi ile atanmış, Sınav Kaygısı Envanteri (SKE) ve Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri (DSKE) analiz için kullanılmıştır. Tedavi grubundaki sınav kaygısı, durumluk ve sürekli kaygı puanları tedavi sonunda anlamlı derecede düşmüştür (sırasıyla, p <0,001). Güç analizi, bu etkileri saptamak için çalışmanın yeterli güce sahip olduğunu göstermiş, etki büyüklüğü hesaplamaları bulguların klinik önemini vurgulamıştır. Sınav kaygısı için rehbersiz bBDT programı, dijital psikoterapinin yenilikçi ve gelişmekte olan alanına içgörü sağlayarak, hem uygulanabilir hem de etkili bulunmuştur.tr_TR
dc.description.sponsorshipNo sponsoren_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTest anxietyen_US
dc.subjectSınav kaygısıtr_TR
dc.subjectComputerized cognitive behavioral therapyen_US
dc.subjectBilgisayarlı bilişsel davranışçı terapitr_TR
dc.subjectSelf-helpen_US
dc.subjectKendi kendine yardımtr_TR
dc.titleAn unguided computerized cognitive behavioral therapy program for test anxietyen_US
dc.title.alternativeSınav kaygısına yönelik rehbersiz bilgisayarlı bilişsel davranışçı terapi programıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.relation.publicationcategoryInternational publicationen_US
dc.identifier.volume12
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage231
dc.identifier.endpage241
dc.contributor.orcid0000-0001-9237-1201 [Avcil, Cumhur]
dc.contributor.orcid0000-0003-0101-2663 [Herdi, Oğuzhan]
dc.contributor.abuauthorAvcil, Cumhur
dc.contributor.abuauthorHerdi, Oğuzhan
dc.contributor.yokid262996 [Avcil, Cumhur]
dc.contributor.yokid235510 [Herdi, Oğuzhan]
dc.relation.journalJournal of Cognitive-Behavioral Psychotherapy and Researchen_US
dc.identifier.doi10.5455/JCBPR.135830


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record