Determinants of customer satisfaction in online shopping: the perspective of the customer in Togo
Özet
Online shopping environment has gained more traction in the aggregate
relationship between markets and their consumers. The present study thus sought to extend the literature by investigating the perspectives of customers on the determinants of customer satisfaction in online shopping, within the context of Togo. The researcher conducted a study on Togolese customers' satisfaction with online shopping. They used a survey to collect data from computer-literate individuals who had made online purchases in the past six months. The study analyzed factors influencing customer
satisfaction through descriptive and quantitative analysis. Ethical principles were followed. Fifty-eight percent (58%) of total responses indicated that they were female. Majority of respondents (36) indicated ‘Mostly Satisfied’ with online shopping experiences. Only Security Assurance (Sig = 0.048, p<0.1) and Perceptions of Value (Sig = 0.017, p<0.1) showed significant coefficients, indicating that they significantly predict Customer Satisfaction within the present analysis. These findings offer valuable insights
for businesses to improve their strategies and enhance the overall customer experience in online shopping. Çevrimiçi alışveriş ortamı, pazarlar ve tüketiciler arasındaki toplam ilişkide daha fazla ilgi kazandı. Dolayısıyla bu çalışma, müşterilerin çevrimiçi alışverişte müşteri memnuniyetinin belirleyicileri hakkındaki bakış açılarını Togo bağlamında inceleyerek literatürü genişletmeyi amaçlamıştır. Araştırmacı, Togolu müşterilerin çevrimiçi alışverişten memnuniyeti üzerine bir çalışma yürüttü. Son altı ay içinde çevrimiçi alışveriş yapan bilgisayar okuryazarı kişilerden veri toplamak için bir anket kullandılar. Çalışmada müşteri memnuniyetini etkileyen faktörler tanımlayıcı ve niceliksel analiz
yoluyla analiz edildi. Etik ilkelere uyulmuştur. Toplam yanıtların yüzde elli sekizi (%58) kadın olduklarını belirtti. Yanıt verenlerin çoğunluğu (36) çevrimiçi alışveriş deneyimlerinden 'Çoğunlukla Memnun' olduğunu belirtti. Yalnızca Güvenlik Güvencesi (Sig = 0,048, p<0,1) ve Değer Algısı (Sig = 0,017, p<0,1) anlamlı katsayılar gösterdi; bu da mevcut analizde Müşteri Memnuniyetini önemli ölçüde tahmin ettiklerini gösteriyor. Bu bulgular, işletmelerin stratejilerini geliştirmeleri ve çevrimiçi alışverişteki genel müşteri deneyimini geliştirmeleri için değerli bilgiler sunuyor.