A comparative study of UNICEF’s influence on education development in Bolivia and Brazil
Abstract
Education is key to the development of individuals and states. Local educational programs with universal principles are currently being developed across the world through international organizations. This research aims to examine the role of one particular international organization, the United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF), in developing education with a gender focus in Bolivia and
Brazil. Among many mechanisms that IOs use to influence policies of nation-states, four mechanisms are chosen and analyzed to identify the ways in which and the extent to which UNICEF contributed to education policy in these countries: 1) advocacy and awareness, 2) experience and knowledge, 3) financial aid and donations, and 4) legitimization through positive rhetoric. In addition, gender inequality in education and
UNICEF's efforts to reduce the gap were examined. The case studies, Brazil and Bolivia, are analyzed through the Qualitative Method of Summative Content Analysis of newsletters, articles and educational reports found on the official pages of UNICEF’s local offices and the respective governments. When comparing the cases, which present
divergent historical, socioeconomic, cultural, gender inequality and educational characteristics, findings show that the influence that UNICEF has is stronger in Brazil than in Bolivia in terms of creating and changing policies. UNICEF Brazil focuses on seeking regulatory changes with strong local participation. This feature has allowed the agency to participate alongside national policy makers with direct influence. On the other
hand, in Bolivia, though there is active participation, its influence occurs indirectly, and no recent policy changes have been found. The differences between the two countries appear in the government-UNICEF relationship, even though UNICEF has a long standing relationship of trust with both. Eğitim, bireylerin ile devletlerin gelişiminin anahtarıdır. Evrensel ilkelere sahip yerel eğitim programları, şu anda dünya çapında uluslararası kurumlar aracılığıyla geliştirilmektedir. Bu araştırma, Bolivya ve Brezilya'da toplumsal cinsiyet odaklı eğitimin geliştirilmesinde belirli bir uluslararası kuruluşun, Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuk Acil Yardım Fonu'nun (UNICEF) rolünü incelemeyi amaçlamaktadır. Ulus-devletlerin politikalarını etkilemek için IO'ların kullandığı birçok teknik arasından, UNICEF'in bu ülkelerdeki eğitim politikasına hangi yollarla ve ne ölçüde katkıda bulunduğunu belirlemek için dört teknik seçilmiş ve analiz edilmiştir: 1) savunma ve farkındalık, 2) deneyim ve bilgi, 3) mali yardım ve bağışlar ve 4) olumlu söylem yoluyla meşrulaştırma. Ayrıca eğitimde cinsiyet eşitsizliği ve UNICEF'in farkı kapatma çabaları incelenmiştir. Brezilya ile Bolivya durum çalışmaları, UNICEF'in yerel ofislerinin ve ilgili hükümetlerin resmi sayfalarında bulunan haber bültenleri, makaleler ve eğitim raporlarının Özetsel İçerik Analizinin Nitel Yöntemi aracılığıyla analiz edilmektedir. Farklı tarihsel, sosyoekonomik, kültürel, toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve eğitimsel özellikler sergileyen durumlar karşılaştırıldığında, bulgular UNICEF'in politika oluşturma ve değiştirme açısından Brezilya'daki etkisinin Bolivya'dan daha güçlü olduğunu göstermektedir. UNICEF Brezilya, güçlü yerel katılımla düzenleyici değişiklikler aramaya odaklanıyor. Bu özellik, kurumun doğrudan etkiye sahip ulusal politika yapıcıların yanında yer almasına olanak sağlamıştır. Öte yandan Bolivya'da aktif katılım olmasına rağmen etkisi dolaylı olarak gerçekleşmektedir ve yeni herhangi bir politika değişikliği bulunamamıştır. UNICEF'in her iki ülkeyle de uzun süredir devam eden bir güven ilişkisi olmasına rağmen, iki ülke arasındaki farklılıklar hükümetUNICEF ilişkisinde ortaya çıkmaktadır.