Online kurs satınalma davranışı ve bu davranışı etkileyen faktörler üzerine bir araştırma
Özet
Teknolojik gelişmelerle birlikte insanlar, ihtiyaç duydukları çeşitli eğitim ve
kursları online platformlardan satın alma imkanına sahip olmuşlardır. Geçmiş zamanda bu imkandan birçok insan haberdar değilken, pandemi sebebiyle yüzyüze yapılan eğitimlerin birçoğu online ortama taşınmıştır ve bu durumun online kurs alımlarını da sıklaştırdığı öngörülmektedir. Bu bağlamda insanların online kurs satın alma davranışları ve bu davranışı etkileyen faktörler incelenmiştir. Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin yüzyüze ya da uzaktan eğitimler yerine neden online kursları tercih edebildikleri sorusuna cevap bulabilmektir. Bu amaçla öğrencilerin online kurs almasını etkileyen faktörler belirlenmiş ve bu faktörlerin online kurs siteleri üzerinden online kurs satınalma niyeti ile ilişkisi test edilmiştir.
Tüketicilerin online kurs satınalma niyetlerini hangi faktörlerin etkileyebileceği, ilgili literatür kapsamında incelenmiştir. Bu bağlamda “Tüketici Satınalma Davranışı”, “Eğitim ve Online Eğitim kavramları” ve “Teknoloji Kabul Modeli” konuları detaylı olarak irdelenmiştir. Antalya Bilim Üniversitesi bünyesinde gözlemler yapılmış ve uzman görüşleri alınmıştır. Çalışmanın kantitatif bölümünde ise anket oluşturulmuş ve seçilmiş öğrenciler ile pilot çalışma yapılmıştır. Sonrasında bilişim teknolojileri
yardımıyla 427 öğrenci tarafından doldurulan anket verileri kullanılarak, online kurs satınalma niyetini etkileyen faktörler belirlenmiştir. Belirlenen faktörler ile satınalma davranışı arasındaki ilişki regresyon analizi yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma sürecinde, bağımsız değişkenlerin her bir satınalma boyutuna etkisi dört farklı modelde incelenmiş; bu bağımsız değişkenlerin “Online Kurs Satınalma Niyeti” bağımlı değişkenine etkisini ölçmek için ise ayrı bir model kurulmuştur. İstatistik sonuçlarına göre online kurs satınalma niyeti değişkeninde oluşan değişimin %52 si bağımsız değişkenler tarafından açıklanmaktadır ve bu değerin yüksek olması
kurulan modelin güçlü bir model olduğunu göstermektedir. Kurulan on beş adet hipotezin on tanesinin desteklendiği görülmüştür. Desteklenen hipotezlere göre üniversite öğrencilerinin online kurs alışverişi konusunda algılanan kullanım kolaylığı faktörüne önem verdikleri, güvenlik faktörüne dikkat ettikleri fakat fayda faktörüne anlamlı bir değer vermedikleri sonucuna ulaşılmıştır. With technological developments, people have had the opportunity to purchase various training and courses t hey need from online platforms. While many people were not aware of this opportunity in the past, many of the facetoface trainings have been moved online due to the pandemic, and it is predicted that this situation has increased the online course purchas es. In this context, the online course buying behavior of people and the factors affecting this behavior will be examined. The purpose of this research is to find an answer to the question of why students prefer online courses instead of facethe factors affecting students' tobuying face or di stance education. For this purpose, online courses were determined and the relationship of these factors with the intention to purchase online courses was tested. The factors that can affect consumers' online course p urchase intentions have been examined within the scope of the relevant literature. In this context, the subjects of "Consumer Purchasing Behavior", "Education and Online Education Concepts" and "Technology Acceptance Model" are examined in detail. In the q uantitative part of the study, a questionnaire was created and a pilot study was conducted with selected students. Afterwards, the factors affecting the online course purchase intention were determined by using the survey data by 427 students. The relation ship between the determined factors and purchasing behavior was determined by the regression analysis method. In the research, the effects of independent variables on each purchasing dimension were examined in four different models; And a established for measuring s eparate model wa s the effect of these independent variables on the dependent variable of "Intention to Purchase Online Courses". According to the statistical results, 52% of the change in the online course purchase intention variable is explained by the independent variables, and strong model this high value indicates that the established model is a . It was seen that ten of the fifteen hypotheses established were supported. According to the supported hypotheses, it was concluded that university st udents gave importance to the perceived ease of use factor in online course shopping, they paid attention to the safety factor, but did not give a significant value to the benefit factor. Keywords: Online Education, Online Course, Purchasing Behavior.
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Do tourists have different motivations for online travel purchasing? A segmentation of the Russian market
Albayrak, Tahir; Dursun Cengizci, Aslıhan; Ünal, Caner (Journal of Vacation Marketing, 2018)This study investigates online travel purchasing (OTP) motivations of Russian tourists as a neglected research topic in the literature. Data were collected from 403 Russian tourists visiting Antalya, Turkey. Convenience, ... -
Evaluating the shift from physical to virtual design studios during the COVID-19 pandemic: exploring the second years’ digital design development
Izadpanah, Shirin; Şekerci, Yaren; Özkul, Parla (Journal of Turkish Studies, 2022)While online design studios have gained popularity in different universities around the world, our understanding of online design studios remains limited. Due to the rapid spread of coronavirus in 2020, universities were ... -
Soft computing based e-commerce website service quality index measurement
Şimşek, Hakan; Güvendiren, İrem (Elsevier, 2023)It is observed that there is a need for a quality measurement template system that is easy to understand, effective, easily updated according to different requests, contains enough variables, and gives fast results, which ...