Turizm rehberliği uzmanlaşma eğitiminde farkındalık yaratma: turizm paydaşlarına yönelik bir durum çalışması
Özet
Profesyonel turizm rehberlerinin almış oldukları eğitim ve mesleki yaşamları boyuncaedindikleri deneyim, sundukları hizmetin kalitesi üzerinde oldukça etkilidir. Rehberlikte uzmanlaşma eğitimi konusu, Turizm Stratejisi 2023 eylem planında değerlendirilmiş ve 3. Turizm Şûrası sonuç raporunda rehberlerin niteliklerinin artırılmasına ilişkin gereken adımların atılması vurgulanmıştır. Gerçekleştirilen bu araştırmada, rehber odaları tarafından uygulanan uzmanlaşma eğitimleri konusunda farkındalık oluşturmak ve konu ile ilgili turizm paydaşlarının görüşlerini almak yoluyla rehberlikte uzmanlaşma eğitim sorunsalına çözüm önerileri getirmek amaçlanmıştır. Bu bağlamda nitel araştırma yöntemi benimsenerek, amaçlı örnekleme yöntemi (kartopu örneklemesi) ve bütüncül çoklu durum deseni kullanılarak içerik analizinden faydalanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak, Antalya ilinde bulunan üç seyahat acentesi yöneticisi (profesyonel turizm rehberi-PTR), bir seyahat acentesi operasyon sorumlusu (PTR), üç profesyonel turizm rehberi, bir Antalya Rehberler Odası (ARO) yönetim kurulu üyesi (PTR) ve lisans seviyesi turizm rehberliği eğitiminde görev yapmakta olan bir akademisyen (Eylemsiz PTR) ile yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen veriler NVIVO programıyla kodlanarak, başlıca temalar belirlenmiştir. İkincil kaynakların yanı sıra ilgili kurum olan ARO’dan elde edilen eğitim ve uzmanlık eğitimlerine ilişkin verilerle doküman analizi de yapılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, rehberlikte uzmanlaşma eğitimi uygulamalarının geliştirilmesine yönelik bazı çözüm önerileri sunulmuştur.