E-ticaret alışveriş sitelerinin kullanımında müşteri güven algısı: Y ve Z kuşağı tüketiciler üzerine bir araştırma
Abstract
Günümüzde internet kullanımı kadar internet üzerinden yapılan alışverişlerde de büyük bir artış gözlenmektedir. Günün her saatinde ve dünyanın her yerinden yapılabilen e-ticaret tüketicilere seçim, zaman, fiyat avantajları gibi pek çok avantaj sunmakta ve her geçen gün yaygınlaşmaktadır. Bununla birlikte tüketicilerin normal alışverişlere oranla ne oranda e-ticarete güven duydukları ve bu güvenin alt unsurları e-ticaretin gelişimini önemli ölçüde etkileyecektir. Amaç: Bu araştırma Y ve Z Kuşağı’nda yer alan tüketici grubunun e-ticarete yönelik güven tutumlarını incelemektedir. Yöntem: Araştırma kapsamında 421 adet lisans ve yüksek lisans öğrencisine online anket uygulaması yapılmıştır. Bulgular: Araştırmaya 229 kadın, 102 erkek öğrenci katılmıştır. Ağırlıklı yaş grubu 18-24 yaş aralığı olup, aylık gelir (%50) 1000-2000 TL olarak tespit edilmiştir. Tüketicilerin e-ticaret sitelerinden yaptıkları alışveriş konusundaki güven algılarının ağırlıklı olarak “zamanlamada verilen sözün tutulması”, “ulaştırmada sıkıntı yaşanmaması”, “kaliteli ürün ve hizmetler sunması”, “iade yapma garantisi vermesi”, “geri bildirim sisteminin etkin ve hızlı olması”, “sipariş edilen ve ele geçen ürünün eş değer olması” gibi unsurların ağırlıklı olduğu görülmektedir.