• English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Akademik Arşiv / Institutional Repository
  • Sivil Havacılık Yüksekokulu
  • Pilotaj Bölümü
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Akademik Arşiv / Institutional Repository
  • Sivil Havacılık Yüksekokulu
  • Pilotaj Bölümü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Havacılık sektörünün pilot eğitiminde sürdürülebilir rekabete etkisi

Thumbnail
View/Open
Havacılık sektörünün pilot eğitiminde sürdürülebilir rekabete etkisi (1.537Mb)
Date
2021
Author
Hüseyniklioğlu, Abdullah Oraj
Metadata
Show full item record
Abstract
Bu çalışmada; havacılık sektörünün dinamikleri ve öne sürülen çıkarımlarından etkilenmekte olan pilot eğitimi veren kurumların, bu değişkenlerden nasıl etkilendikleri ve olası sürdürülebilir rekabetlerini kaybetme sorunu incelenmiştir. Çalışmada; havacılık sektörünü şekillendiren standardizasyonun etkisi sonucu, pilotluk mesleği, pilot eğitimi veren kurumlar ve pilot istihdamı sağlayan kurumlar arasındaki beklenti ve uyumsuzlukların ortaya çıkarılması ve özellikle pilot eğitimi veren üniversite programlarının yeniden konumlandırılması amaçlanmıştır. Havacılık endüstrisinin, havayolları sektörünün, pilot pazarının, pilotluğun ve pilot eğitimlerinin incelendiği bu çalışmada, belirsiz pilot pazarı, geçersiz katma değer, manipüle edilmiş standartlar, kullanıma yönelik olmayan akademik dersler ile müstakil pilot eğitimi veren kurumların; daha kısa zaman, daha az maliyet ile üniversitelerin pilotaj programlarına karşı sürdürülebilir rekabet üstünlüğü konusunda daha avantajlı olduğu değerlendirilmiştir. Üniversitelerin pilot eğitimlerinde rekabet edebilmek için dört senelik pilotaj eğitimi yerine, iki yıllık meslek yüksek okul programına dönüştürülmesinin veya havacılıkla alakalı iki yıllık bir programın yanında sürekli eğitim merkezlerinde ilave bir sertifika programı olarak verilmesinin daha faydalı olacağı öne sürülmüştür.
 
In this study, which examines how the institutions providing pilot training are affected by the dynamics and arguments of the aviation sector and how these factors reflect on the sustainable competitiveness of the institutions, it is evaluated that the university programs that provide pilot training will face the problem of losing their sustainable competitive advantage in the future. It is aimed to reposition the university programs that provide pilot training, by revealing the expectations and inconsistencies between the piloting profession, pilot training institutions and institutions that employ pilots, which are the result of the effect and manipulation of standardization, which shapes the aviation industry and is one of the survival strategies. In this study, in which the aviation industry, the airline industry, the pilot market, the pilot profession and pilot training are examined, uncertain pilot market, invalid added value, manipulated standards, non-use academic courses and individual pilot training institutions have been evaluated to be more advantageous in terms of sustainable competitive advantage against universities' pilotage programs with shorter time and less cost. In order to compete in the pilot training of universities, it would be more beneficial to transform it into a two-year vocational school program instead of four-year piloting training or to give it as an additional certificate program in continuing education centers besides a two-year program related to aviation.
 
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12566/966
Collections
  • Pilotaj Bölümü

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • A pilot study of diabetes effects on radiation attenuation characteristics of tibia and femur of rats 

    Gökçe, Yasin; Akman, Ferdi; Kılıçoğlu, Özge; Üncü, Yiğit Ali; Özdoğan, Hasan (Applied Radiation and Isotopes, 2024)
  • Neurocognitive responses to spatial design behaviors and tools among interior architecture students: a pilot study 

    Şekerci, Yaren; Kahraman, Mehmet Uğur; Özturan, Özgü; Çelik, Ertuğrul; Şengül Ayan, Sevgi (2024)
    The impact of emotions on human behavior is substantial, and the ability to recognize people’s feelings has a wide range of practical applications including education. Here, the methods and tools of education are being ...
  • Koruma planlama ve uygulamalarında yetki karmaşası üzerine pilot bir çalışma: Rize- Ayder yerleşmesi 

    Sağsöz, Ayşe; Akçam, Sema (Turkish Studies, 2019)
    Koruma olgusu tekil yapıdan, yapı gruplarına ve yerleşmelere anlamsal kültürel, estetik gibi değerler kazandırdığı kadar ekonomik değerler de katan bir kavramdır. Ayder bu olgunun en belirgin olduğu kırsal yerleşmelerden ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 




sherpa/romeo


Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeABU AuthorWOSScopusPubMedTRDizinErişimThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeABU AuthorWOSScopusPubMedTRDizinErişim

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 


|| Library || Antalya Bilim Üniversitesi || OAI-PMH ||

Antalya Bilim Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Müdürlüğü, Antalya, Turkey
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz: acikerisim@antalya.edu.tr

DSpace Repository:


DSpace 6.4-SNAPSHOT

Gemini Bilgi Teknolojileri A.Ş tarafından destek verilmektedir.