Trafik akışının yollardaki fotovoltaik paneller ile elektrik üretimine etkisi
Özet
Günümüzde yenilenebilir enerji kaynaklarından olan güneş enerjisinden fotovoltaik (PV) paneller kullanılarak elektrik üretimi amaçlı uygulamalar mevcuttur. Yapılarda, marjinal arazilerde veya gölgeleme elemanlarında bu tür kullanımlar görülmektedir. Ancak PV panellerin yapılar üzerine ek yük getirmesi ve strüktür ihtiyacı yaratması nedeniyle PV panellerin kullanımları zorlaşabilmektedir. Bu nedenle PV panelleri karayollarında kullanmak yapılardaki ek yükleri azaltabilir. PV panellerin yollarda kullanılması hem yolların aydınlatma gibi çeşitli ihtiyaçlarının azaltılması hem de üretilen fazla elektriğin şebekeye verilerek yenilenebilir enerji kullanım alanlarının arttırılması hedeflenebilir. Ancak, yollardaki trafik akışının ve yol eğiminin enerji üretimine etkisi büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, karayolları üzerinde PV panel kurulumu sonrası yollardaki trafik akışı ve yolların eğimi göz önüne alınarak elektrik üretimini değerlendirmek ve hangi çeşit yollardan enerji üretimi daha fazla olabileceğini ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın bir diğer amacı, trafik akışının enerji üretimine etkisini betimleyen bir parametre ileri sürerek yolların trafik akışına göre enerji üretimi potansiyelini ortaya çıkarmaktır. Bu hesaplamalar için Türkiye’nin en yoğun nüfuslu illerinden Antalya’daki hafta içi trafik akışı gözlemlenmiştir. Analizler sonucunda trafik akışının fazla olmasının PV panellerin enerji üretimine etkisi incelenmiş, Kuzey – Güney (K-G) ve Doğu – Batı (D-B) yönünde olan yolların birbirleri ile karşılaştırılması yapılmıştır. Trafik akışındaki düşük seviyeler ve yolların güneye doğru eğime sahip olması yoldaki elektrik üretimini olumlu etkilemektedir. Trafik akışı gibi bir ulaşım parametresinin enerji üretimine etkisinin incelenmesinden elde edilen sonuçlar, Antalya’da uygulanabilecek altı bölgedeki yolun elektrik üretim potansiyelini açığa çıkarmıştır. Bulgulara doğrultusunda, Gazi Mustafa Kemal Bulvarı’nın elektrik üretim potansiyeli diğer ölçüm bölgelerine göre daha fazladır. Today there are applications for electricity generation by using photovoltaic (PV) panels from solar energy which is
one of the renewable energy sources. Such uses are seen in buildings, marginal lands or shelters. However, the use of
PV panels can be difficult because PV panels impose additional load on the buildings and create a need for load
bearing structure. For this reason, using PV panels on roads can reduce the additional loads on buildings. The use of
PV panels on the roads can aim both to reduce the various needs of roads such as lighting and to increase the use of
renewable energy by giving the excess electricity generated to the electric supply system. However, the effect of
traffic flow and road slope on the energy production is of great importance. The aim of this study is to assess the
electricity generation by considering the traffic flow and the slope of the roads after the installation of PV panels and to reveal which types of roads can be more productive. Another purpose of the study is to reveal the energy generation
potential of the roads according to the traffic flow by putting forward a parameter that describes the effect of traffic
flow on energy production. For these calculations, weekday traffic flow in Antalya, one of the most densely populated
provinces of Turkey, has been observed. As a result of the analyzes, the effect of the high traffic flow on the energy
production of PV panels was examined, and the roads in the North - South and East - West directions were compared
with each other. Low levels of traffic flow and the slope of the roads towards the south positively affect the electricity
generation on the road. The results obtained from the examination of the effect of a transportation parameter, such as
traffic flow, on energy production revealed the electricity generation potential of six regions in Antalya. According to
the main outputs, Gazi Mustafa Kemal Bulvarı has more potential for energy generation compated to the other
surveying areas.