Üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluş ve stres belirtilerinin yordayıcılarının incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin farkandalık, öz-duyarlık, duyguları yönetme becerileri ve sosyal ilgi düzeylerinin öznel iyi oluş ve stres belirtileri düzeylerini anlamlı düzeyde yordayıp yordamadığını incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu Akdeniz bölgesinde, büyükşehirde yer alan bir üniversitenin farklı fakültelerinde öğrenimine devam eden 519’u kadın ve 315’i erkek olmak üzere toplam 834 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında, Beş Boyutlu Bilinçli Farkındalık Ölçeği, Öz-duyarlık Ölçeği, Duyguları Yönetme Becerileri Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği, Pozitif ve Negatif Duygu Durum Ölçeği, Stres Belirtileri Ölçeği, Toplumsal İlgi Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Hiyerarşik regresyon analizi sonucunda farkındalığın beş alt boyutu arasında yer alan tanımlama, farkındalıkla davranma ve içsel deneyimlere tepkisizliğin öznel iyi oluşu anlamlı olarak yordadığı bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre stres belirtilerini farkındalığın alt boyutları arasından gözlemleme, farkındalıkla davranma, içsel deneyimleri yargılamama ve içsel deneyimlere tepkisizlik boyutlarının anlamlı bir şekilde yordadığı bulunmuştur. Öz-duyarlığın alt boyutları arasında öznel iyi oluşu öz-sevecenlik, öz-yargılama ve izolasyon bulunurken stres belirtilerini öz-duyarlığın izolasyon ve aşırı özdeşleşme boyutlarının yordadığı bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre ayrıca, duyguları yönetme becerilerinin öznel iyi oluşun ve stres belirtilerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür. Son olarak, sosyal ilginin öznel iyi oluşu anlamlı bir şekilde yordadığı ancak stres belirtilerini yordamadığı görülmüştür. The aim of the current study was to investigate the role of mindfulness, self-compassion, emotion management skills and social interest levels
in subjective well-being and stress symptoms. The universe of this study is the students who are attending different faculties at a university in a big
city in the Mediterranean region in Turkey. Research sample consists of 834 students, of which were 519 female and 315 male. In the study, Five
Facet Mindfulness Questionnaire, Self-Compassion Scale, Emotion Management Scale, Satisfaction with Life Scale, Positive and Negative Affect Schedule, Stress Self-Assessment Checklist, Social Interest Index and Personal Information Form was used. Hierarchical regression results showed that describing, acting with awareness and nonreactivity dimensions of mindfulness significantly predicted subjective well-being. The results also showed that observing, acting with awareness, nonjudging of
inner experiences and nonreactivity significantly predicted syptoms stress. It also appeared that selfkidness, self-judgement, and isolation dimensions of self-compassion were significant predictors of subjective well-being whereas only isolation and over-identification dimesions of self-compassion
were significant predictors of stress symptoms. According to the results, emotion management skills significantly predicted both subjective well-being and stress symptoms. Finally, it appeared that social interest significantly predicted subjective wellbeing, but did not predict stress symptoms.