Aydınlatma faktörünün değerlendirilmesi: Antalya Bilim Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi örneği
Özet
Architects face physical risks in office environments as well as in construction sites. Working
under conditions that do not comply with the physiological expectations that architects are
accustomed to during their student years can cause health problems later on. In this context, it
is evaluated within the scope of the study to examine occupational health and safety in studio
environments where students and academicians spend a long time in architecture faculties
through lighting conditions. In the studio environments that students are accustomed to in the
process of their education, lighting needs in 8 hours of education per day create situations that
cause discomfort with insufficient lighting, lack of daylight or lighting from the wrong angle
and position. The examination of the ambient conditions is evaluated as the number,
characteristics, adequacy and effects of lighting in the classrooms where academicians who
teach in the same environments with the students of the Faculty of Architecture. In this study,
the lighting factor, which is one of the physical risk factors of occupational health and safety, is
examined under 8 sub-headings. These are; lighting intensity, luminescence, reflectivity, direct
and indirect lighting, glare, color temperature of light, color reflectivity and daylight. With these
sub-headings, the evaluation of discomfort caused by lighting, solution suggestions and the
evaluation of classroom environments as an application are analyzed by considering the studio
classrooms (8), lecture hall and computer laboratory of Antalya Bilim University Faculty of
Fine Arts and Architecture. With the data obtained, it is aimed to determine the factors that will
create negativity during the education process, to create healthy environmental conditions, to
create a suitable working area for students and academicians by considering physical,
physiological and psychosocial effects. Mimarlar şantiye ortamlarında olduğu kadar ofis ortamlarında da fiziksel risklerle
karşılaşmaktadır. Mimarların öğrencilik zamanında alıştıkları fizyolojik beklentilere uymayan
koşullar altında çalışmaları daha sonraki zamanlarda sağlık problemi olarak karşılarına
çıkabilmektedir. Bu kapsamda mimarlık fakültelerinde öğrencilerin ve eğitim veren
akademisyenlerin uzun süreli zaman geçirdikleri stüdyo ortamlarında iş sağlığı ve güvenliği
özelinde, aydınlatma koşulları üzerinden incelenmesi çalışma kapsamında
değerlendirilmektedir. Öğrencilerin eğitim aldıkları süreçte alıştıkları stüdyo ortamları
içerisinde günde 8 saatlik eğitimlerde aydınlatma ihtiyaçları, yetersiz aydınlatma, gün ışığı
eksikliği veya yanlış açı ve konumdan gelen aydınlatmalar ile rahatsızlık yaratan durumlar
oluşturmaktadır. Ortam koşullarının incelenmesi mimarlık fakültesi öğrencileri ile aynı
ortamlarda eğitim veren akademisyenlerin bulunduğu sınıflarda aydınlatma sayıları, özellikleri,
yeterlilikleri ve etkileri olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışma ile iş sağlığı ve güvenliği
fiziksel risk etmenlerinden olan aydınlatma faktörü 8 alt başlıkta incelenmektedir. Bunlar;
aydınlatma şiddeti, lüminesans, yansıtma oranı, doğrudan ve dolaylı aydınlatma, göz
kamaşması, ışığın renk sıcaklığı, renk yansıtma ve gün ışığından oluşmaktadır. Bu alt başlıklar
ile aydınlatma nedenli rahatsızlıkların değerlendirilmesi, çözüm önerileri ve uygulama olarak
sınıf ortamlarının değerlendirilmesi Antalya Bilim Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık
Fakültesi stüdyo ortamları (8 adet), amfi ve bilgisayar laboratuvarı ele alınarak analiz
edilmektir. Elde edilen veriler ile eğitim süreci boyunca olumsuzluk yaratacak faktörlerin
belirlenmesi, sağlıklı ortam koşulları oluşturmak, fiziksel, fizyolojik ve psikososyal etkiler
dikkate alınarak öğrencilere ve akademisyenlere uygun bir çalışma alanı oluşturmak
hedeflemektedir