Barriers to sustainable parking system of Islamabad
Özet
The sustainability of transportation is highly affected by urbanization and industrialization which cause pollution and emission due to mobility. When considering the sustainability of the transportation system, parking is a core part of mobility. By providing users with parking spots close to their desired destinations, parking facilities serve as components of the built environment, economy, and social aspects of sustainability and serve as a source of income for the government. However, it has become extremely difficult to locate a free parking spot, especially during busy hours. For parking places, drivers would spend a lot of time cycling back and forth. As a result, there is an increase in fuel consumption, air pollution, the probability of accidents, as well as other major issues. This main research goal was to identify the major barriers to achieving a sustainable parking system in Islamabad. The AHP approach is utilized to identify the best strategies to overcome the barriers to the parking system in Pakistan and according to the results, Off-street & On-street parking is proved to be the best strategy among other strategies. Ulaşımın sürdürülebilirliği, yoğunluğa bağlı olarak kirlilik ve emisyona neden
olan kentleşme ve sanayileşmeden oldukça etkilenmektedir. Ulaşım sisteminin sürdürülebilirliği düşünüldüğünde, park sorunu sürdürülebilirliğin yapı taşını oluşturmaktadır. Kullanıcılara ulaşacakları yere yakın park alanları sağlanabilir. Bu noktada otopark tesisleri ulaşımda ekonomi ve sosyal sürdürülebilirliğin bileşenleri olarak hizmet verebilir ve hükümet için ayrıca gelir kaynağı olarakta payını alabilmektedir. Ancak günümüzde özellikle yoğun saatlerde ücretsiz park yeri bulmak son derece zorlaşmıştır. Sonuç olarak, yakıt tüketiminde, hava kirliliğinde, kaza olasılığında ve diğer önemli konularda gözle görülür artışlar yaşanmıştır. Araştırma’nın ana hedefi olarak İslamabad'da sürdürülebilir bir park sistemine ulaşmanın önündeki başlıca engelleri belirlemektir. AHP yaklaşımı, Pakistan'daki park sisteminin engellerini aşmak amacıyla en iyi stratejileri belirlemek adına kullanılmıştır. Sonuçlara ise şunu gösteriyor ki; Sokak Dışı ve Sokak İçi park etme ve diğer stratejilerin en iyi konumda olduğu kanıtlanmıştır.