Aşırı izleme davranışı, kullanılan mizah türleri, psikolojik iyi oluş ve psikolojik belirtiler arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Dizi ve filmlerin ulaşılabilir ve olması nedeniyle “aşırı izleme” (binge-watching) adı verilen yeni bir davranış gelişmiştir. Bu araştırmada katılımcıların izleme davranışları ile psikolojik iyi oluşları, Kısa Semptom Envanteri’nden (KSE) aldıkları toplam puan, KSE anksiyete ve depresyon alt boyut ölçeklerinden aldıkları puanlar ile mizah kullanımları arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Araştırmaya yaşları 18 ile 65 arasında değişen %71.8’i
kadın (178) ve %28.2’si (70) erkek katılımcı katılmıştır. Araştırmanın sonuçları, katılımcıların aşırı izleme davranışlarının KSE’ye ait toplam puan KSE (Toplam): (r=.354**; p<.05) ile KSE-depresyon Depresyon: (r=.355**; p<.05) ve KSE-anksiyete (r=.352**; p<.05) alt boyutlarıyla pozitif yönde; psikolojik iyi oluş düzeyi (r=-.262**; p<.05) ve yaş (r=-.516**; p<.05) ile de negatif yönde ve anlamlı düzeyde ilişkisi bulunmuştur. Değişkenlerin izleme davranışı üzerindeki yordayıcı etkisini anlayabilmek için yapılan hiyerarşik regresyon analizine göre modeller anlamlı bulunmakla beraber, yaş
ve katılımcı mizah türlerinin aşırı izleme davranışını anlamlı bir şekilde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır (F=14.424**; p<.01). A new behavior called “binge-watching” has developed due to the availability to reaching TV series and movies. In this study, the relationship between the viewing behaviors of the participants and their psychological well-being, the total score they got from the Brief Symptom Inventory (BSI), the scores they got from the BSI anxiety and depression sub-dimensions, and their use of humor were examined. 71.8% female (178) and 28.2% (70) male participants aged between 18 and 65 participated in the study. The results of the study revealed that the participants' excessive watching behaviors were BSI total score BSI (Total): (r=.354**; p<.05) and BSI-depression: (r=.355**; p<.05) and BSIanxiety (r=.352**; p<.05); level of psychological well-being (r=-.262**; p<.05) and age (r=-.516**; p<.05)] were also found to be negatively and significantly correlated. According to the hierarchical regression analysis performed to understand the predictive effect of variables on watching behavior, although the models were found to be significant, it was concluded that age and participant humor types significantly predicted excessive watching behavior (F=14.424**; p<.01).