Bilgisayar destekli görselleştirmede fotogerçekçiliğin yapılı mekânlar üzerinden incelenmesi: The Vessel, Salesforce Tower, 111W57, Bosco Verticale, Birmingham Kütüphanesi
Özet
Günümüzde teknolojinin hızlı bir şekilde gelişmesi birçok yeniliği de beraberinde getirmektedir. Özellikle mimarlar, tasarımcılar ve öğrenciler tarafından da kullanımı yaygınlaşan bu yeniliklerden birisi olan üç boyutlu modelleme, çeşitli modelleme programları ve diğer benzer çağdaş mimari araçları, bireylerin tasarımdaki her ayrıntıyı net bir şekilde anlamalarına yardımcı olacak bir imkân sunar. Bilgisayar destekli görselleştirmede fotogerçekçi görüntüleme sayesinde tasarımcılar, projelerini daha etkili bir şekilde geliştirebilir ve müşteri beklentilerini daha iyi karşılayabilir. Bilgisayar destekli görselleştirmede fotogerçekçiliğin yapılı mekânlar üzerinden incelenmesinin araştırıldığı bu çalışmanın birinci bölümünde araştırmanın amacı, önemi, problemi, sınırlılıkları ve tanımlar yer almaktadır. İkinci bölümde literatür taramasına yer verilmiştir. Literatür taramasının içerisinde mekân kavramı, algı, mimari tasarım sürecinde kullanılan bilgisayar destekli tasarım yazılımlarına yer verilmiş ve render işlemi uygulanmış iç mekân ve dış mekân tasarım örneklerine yer verilerek incelemeler yapılmıştır. Üçüncü bölümde yöntem yer almaktadır. Dördüncü bölümde; fotogerçekçi görüntüleme (rendering) ile oluşturulan yapılı mekanlar ve gerçekteki görüntüleri başlığı altında, The Vessel, San Francisco Salesforce Tower, 111W57 – New York City, Milano Bosca Verticale, Birmingham Kütüphanesi çalışma kapsamında incelenmiştir. Beşinci bölümde araştırmanın tartışma ve sonuç kısmı yer almaktadır. Altıncı bölümde ise önerilerine yer verilmiştir. Bu çalışmada, mekân tasarımlarında kullanılan fotogerçekçi görüntülemenin avantajları, dezavantajları ve algı üzerindeki etkileri literatür kapsamı ışığında incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda üç boyutlu görselleştirme üzerinde tasarımlarını gerçekleştiren tasarımcılar, tasarımlarını her yönüyle müşterilerin değerleriyle uyumlu hale getirmelidir. Değerlerini eylemleriyle uyumlu hale getiren tasarımcılar, hem gerçeklikten uzak bir tasarım yapmamış hem de müşterileriyle aralarındaki sadakati sağlamış olacakları düşünülmektedir. Today, the rapid development of technology brings with it many innovations. Threedimensional modeling, various modeling programs and other similar contemporary architectural tools, which are one of these innovations that have become widespread especially by architects, designers and students, provide an opportunity to help individuals understand every detail in design clearly. With photorealistic imaging in computer-aided visualization, designers can develop their projects more effectively and better meet customer expectations. The first chapter of this study explores the examination of photorealism in computer-aided visualization through built environments. The chapter includes the research's purpose, significance, problem, limitations, and definitions. The second chapter presents a literature review. Within the literature review, concepts of space, perception, and computer-aided design software used in architectural design processes were discussed. Additionally, examples of rendered interior and exterior design were examined. The third chapter focuses on the methodology employed in the research. The fourth chapter investigates built environments created through photorealistic rendering, comparing them to their real-life counterparts. The study specifically examines The Vessel, San Francisco Salesforce Tower, 111W57 in New York City, Milano Bosca Verticale, and the Birmingham Library. The fifth chapter includes the discussion and conclusion of the research. In the sixth chapter, recommendations were provided. This study examines the advantages, disadvantages, and effects on perception of using photorealistic visualization in spatial designs based on the literature review. As a result of this study, designers who engage in three-dimensional visualization should align their designs with their clients' values in all aspects. It was believed that designers who align their values with their actions will not only avoid unrealistic designs but also foster loyalty with their clients.