Mesleki tükenmişliğin iş doyumu üzerindeki etkisi: Antalya'da bulunan beş yıldızlı otel işletmelerine yönelik bir uygulama
Özet
Bu tez, Antalya'da bulunan beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışanların mesleki tükenmişlik düzeylerinin iş doyumu üzerine etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Hizmet sektörü, günümüzde giderek daha önemli hale gelen bir sektördür ve otel işletmeleri, turizm endüstrisinin temel taşlarından birini oluşturmaktadır. Bu nedenle, otel çalışanlarının mesleki tükenmişlik düzeylerinin iş doyumuna etkisinin anlaşılması, hem çalışanların refahı hem de işletmelerin başarısı açısından büyük önem taşımaktadır.
Çalışmanın araştırma kısmında nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği ile veriler toplanmıştır. Araştırmanın kapsamını Antalya ili Belek ve Lara Kundu oteller bölgesindeki 5 yıldızlı otellerin çalışanları oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında Maslach Tükenmişlik ölçeği ve iş doyumu ölçeği olmak üzere iki ölçek kullanılmıştır. Araştırma kapsamında, demografik bilgiler ile araştırmanın ölçekleri ve ölçeklere ait alt boyutları arasındaki ilişki t testi, tek yönlü varyans analizi ve Bonferroni ile incelenmiştir. Ayrıca Pearson korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre, Maslach tükenmişlik ölçeğinin alt boyutları olan duygusal tükenme boyutunun ve kişisel başarı boyutunun iş doyumu üzerinde etkili olduğu duyarsızlaşma boyutu ile iş doyumu ölçeği arasında anlamlı bir farklılaşma olmadığı görülmüştür.
Elde edilen sonuçların, otel işletmelerinin çalışma koşullarını iyileştirmesi ve çalışanların refahını artırması için yöneticilere ve ilgili paydaşlara rehberlik etmesi beklenmektedir. This thesis aims to examine the effect of occupational burnout levels of employees in five-star hotels in Antalya on job satisfaction. The service sector is an increasingly important sector today, and hotel businesses constitute one of the cornerstones of the tourism industry. For this reason, understanding the effect of occupational burnout levels of hotel employees on job satisfaction is of great importance in terms of both the welfare of the employees and the success of the enterprises. In the research part of the study, data were collected with the questionnaire technique, one of the quantitative research methods. The scope of the research consists of employees of 5-star hotels in Antalya province Belek and Lara Kundu hotels region. Two scales, Maslach Burnout scale and job satisfaction scale, were used within the scope of the research. Within the scope of the research, the relationship between demographic information and the scales of the research and the sub-dimensions of the scales was examined by t-test, one-way analysis of variance and Bonferroni. In addition, Pearson correlation and multiple linear regression analysis were performed. According to the results of the analysis, it was seen that the emotional exhaustion and personal achievement dimensions, which are the sub-dimensions of the Maslach burnout scale, were effective on job satisfaction, and there was no significant difference between the depersonalization dimension and the job satisfaction scale. It is expected that the results obtained will guide the managers and relevant stakeholders to improve the working conditions of the hotel businesses and increase the well-being of the employees.