Müze ve örenyerlerinde mobil uygulama deneyimleri: Türkiye'nin müzeleri ve müzelerin sesi uygulamalarına yönelik bir inceleme
Özet
Turizm sektörü, iş yapma süreçlerini gelişen teknolojiye uyarlayarak misafir deneyimini artırmayı hedeflemektedir. Bu sebeple, online rezervasyon sistemleri, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik uygulamaları, mobil ödeme vb. gibi çeşitli dijital uygulamaları ve platformları bünyesinde barındırmaktadır. Bu sayede, misafir deneyiminin yanı sıra misafir memnuniyetinin artırılması hedeflenmektedir. Müzeler, geçmiş ile günümüzü bir araya getiren, bireylerin geçmiş hakkında bilgilenmelerine yardımcı olan önemli unsurlardan birisi olarak ifade edilebilir. Bu anlamda müzeler, kültür turizminin önemli bileşenlerindendir.
Müzeler, misafir deneyimini ve memnuniyetini artırmak amacıyla mobil teknolojilere adapte olan başlıca turizm alanlarından birisidir. Bu kapsamda, artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik, qr kodlar, sesli rehberlik uygulamaları gibi çeşitli mobil uygulamalar, müzelerde kullanılabilmektedir. Bu çalışmada, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından geliştirilen “Türkiye’nin Müzeleri” ve “Müzelerin Sesi” mobil uygulamaları için Google Play platformunda yapılan yorumları inceleyerek uygulamalara yönelik memnuniyet ve şikayetleri belirlemek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, 01.08.2022 tarihine kadar “Türkiye’nin Müzeleri” uygulaması için kullanıcılar tarafından yapılan 154 yorum ve “Müzelerin Sesi” uygulaması için kullanıcılar tarafından yapılan 38 yorum, içerik analizi ile değerlendirilecektir. The tourism industry aims to enhance guests’ experiences by adapting its processes to the developing technology. For this reason, the industry includes various digital applications and platforms such as online reservation systems, augmented and virtual reality, mobile payment, etc. Thus, it is aimed to increase guests’ satisfaction as well as guests’ experiences. Museums can be accepted as one of the important elements that bring the past and present together and help individuals learn about the past. In this sense, museums are important components of cultural tourism.
Museums are one of the main tourism areas that have adapted to mobile technologies in order to enhance guest experience and satisfaction. In this context, various mobile applications such as augmented reality, virtual reality,
qr codes, voice guidance applications can be used in museums. In this study, it is aimed to determine satisfaction and complaints about the mobile applications, “Museums of Türkiye” and “Voice of Museums” developed by Ministry of Culture and Tourism, by examining the reviews made by users on the Google Play platform. For this purpose, 154 reviews about “Museums of Türkiye” and 38 reviews about “Voice of Museums” made by users until 01.08.2022 will be evaluated by content analysis.