X ve Y kuşaklarının iş motivasyonlarının kariyer beklentilerine etkisi: bankacılık sektörü üzerine bir araştırma
Özet
Günümüzde çalışma hayatında bir arada olan kuşakların iş motivasyonları için uygulanması gereken politikalar değişmektedir. Çalışma hayatında motivasyon kaynaklarından birisi de çalışanların kariyer beklentisidir. Bu araştırmanın da amacı; X Kuşağı ve Y Kuşağı’nın iş motivasyonunun kariyer beklentilerini ne ölçüde etkilediğinin tespit edilmesidir. Araştırmada, X Kuşağı ve Y Kuşağı çalışanlarının yoğun olduğu bankacılık sektöründe çalışanlara yönelik bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda Antalya’da faaliyet gösteren özel sermayeli bir bankada görevli çalışanların iş motivasyonlarının
kariyer beklentilerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada Çok Boyutlu İş Motivasyonu Ölçeği ve Kariyer Geleceği Ölçeği kullanılarak kolayda örnekleme yöntemiyle bankacılık sektöründe çalışan 315 kişiye anket uygulanmıştır. Çok Boyutlu İş Motivasyonu Ölçeği’nde amotivasyon, dışsal sosyal etkilenme, dışsal maddi etkilenme, içe yansıtılmış etkilenme, tanımlanmış etkilenme ve içsel motivasyon olmak üzere toplam altı faktör, Kariyer Geleceği Ölçeği’nde kariyer uyumluluğu, kariyer iyimserliği ve bilgi olmak üzere üç faktör bulunmaktadır. Sonuçlara göre X kuşağının iş motivasyonları kariyer beklentilerini etkilememektedir. X kuşağı için içe yansıtılmış etkilenme, tanımlanmış etkilenme ve içsel motivasyon boyutlarında anlamlı etki bulunmaktadır. Ancak diğer boyutlarda iş motivasyonu, X kuşağı için kariyer beklentilerini anlamlı bir şekilde etkilememektedir. Y kuşağında dışsal maddi etkilenme, tanımlanmış etkilenme ve içsel motivasyon boyutları anlamlı ve pozitif etkilerken, motive
olmamanın kariyer beklentisi üzerinde etkisi bulunmamaktadır. Today, the policies that should be implemented for the work motivation of the generations who are together in working life are changing. One of the sources of motivation in working life is the career expectation of the employees. The aim of this resear ch is; It is to determine to what extent the work motivation of Generation X and Generation Y affects their career expectations. In the research, a research was conducted on the employees of the banking sector, where X Generation and Y Generation employees are concentrated. In this context, the effect of job motivations of employees working in a privately owned bank operating in Antalya on career expectations was examined. In the research, a questionnaire was applied to 315 people working in the ba nking sector by using the Multidimensional Job Motivation Scale and the Career Future Scale using the convenience sampling method. In the Multidimensional Work Motivation Scale, there are six factors in total: amotivation, external social influence, extern al material influence, introjected influence, defined influence and intrinsic motivation, and three factors in the Career Future Scale: career adaptability, career optimism and knowledge. According to the results, the work motivations of the X generation d o not affect their career expectations. For the X generation, there is a significant effect in the dimensions of introjected affect, defined influence and intrinsic motivation. However, in other dimensions, work motivation does not significantly affect car eer prospects for Generation X. While external financial influence, defined influence and intrinsic motivation dimensions affect the Y generation significantly and positively, not being motivated has no effect on career expectation.