Performans değerlendirme sistemleri ve Yükseköğretim kurumlarında bir araştırma
Özet
Günümüzde, kurumların hızla artan rekabet ortamında ayakta kalabilmesi ve başarılı olabilmesi için, yüksek performansı gösteren iş görenlere ihtiyacı vardır. İş görenlerin, işin gerektirdiği niteliklere uygun, etkin ve verimli olması beklenmektedir. Performans değerlendirme sistemi, iş görenlerce tarafından benimsenir ve düzgün bir şekilde uygulanır ise rekabet üstünlüğü oluşturur. İş görenlerden yüksek performans elde edebilmek için iş görenin kariyer memnuniyetinin sağlanması gerekmektedir. Bu yüzden iş görenlerin performanslarının değerlendirilmesi ve değerlendirme de elde edilen bilgilerin örgütsel uygulamalarda kullanılması gerekir. Göstermiş olduğu performansa göre kariyerinde ilerlemeler yapılan personelin memnuniyeti ve motivasyonu artar. Performans standartlarının açık, ölçülebilir olması ve gerçeğe uygun şekilde tespit edilerek ve performans değerlendirme
sürecinin uygulanmasında etkin bir biçimde kullanılması gerekmektedir. Değerlendirme sisteminden elde edilen sonuçların güvenilir ve yeterli olmasının yanında, sonuçların adalet ve hakkaniyet kriterleri içinde kullanımı da önemlidir. Bu çalışma, performans değerlendirme kriterlerine olan algı ve performans değerlendirmeye genel yaklaşımların kariyer memnuniyetine olan etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yüksek öğretim kurumunda kadrolu olarak görev yapmakta olan 223 idari ve akademik personele uygulanmış olup, performans değerlendirmeye olan
yaklaşımları ve performans değerlendirme kriterlerine olan algılarının kariyer memnuniyetine olan etkisi incelenmiştir. Yapılan çalışmanın sonucunda, performans değerlendirme kriterlerine olan algı ve performans değerlendirmeye genel yaklaşımların kariyer memnuniyetine pozitif ve
anlamlı etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Görev birimi (akademik veya idari personel) ve eğitim durumunun ise kariyer memnuniyeti algısına olan etkisi incelendiğinde, anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Today, institutions need employees with high performance in order to survive and be successful in rapidly increasing competitive conditions. Employees are expected to be efficient and productive, in line with the qualifications required by the job. The per formance appraisal system is designed and properly implemented by the business. In order to achieve high performance from the employees, it is necessary to ensure the career satisfaction of the employee. Therefore, the performance of employees should be ev aluated and used in organizational practices. According to his performance, the satisfaction and motivation of the personnel whose career progresses increase. Performance standards should be clear, measurable, determined realistically and used effectively in the implementation of the performance appraisal process. In addition to the reliability and adequateness of the results obtained from the evaluation system, the use of the results within the criteria of justice and equity is also important. This study w as conducted to examine the effect of perception on performance evaluation criteria and general approaches to performance evaluation on career satisfaction. It was applied to 223 administrative and academic personnel working in higher education institution . and the effects of their approaches to performance evaluation and their perceptions of performance evaluation criteria on career satisfaction were examined As a result of the study, it has been determined that the perception of performance evaluation cri teria and general approaches to performance evaluation have a positive and significant effect on career satisfaction. When the effect of the task unit (academic or administrative staff) and education status on the perception of career satisfaction was exam ined, it was determined that there was no significant difference