Factors affecting university students' restaurant choices: the case of Antalya
Özet
The aim of this study is to find the factors affecting the restaurant choices of
university students, to evaluate the criteria that make the restaurants serving in the sector preferable by university students and to offer suggestions for the development of the food and beverage services sector. In this study, it was investigated that the restaurants in Antalya, which has a large student population, are preferred by students. The preferences of students with a great income potential for catering services can guide the marketing strategies of restaurants. Antalya Bilim University students were asked questions about their restaurant preferences and the DINESERV scale and restaurant satisfaction survey were made. Relationship between service quality dimensions and satisfaction was examined. In conclusion, it has been determined the first reason for students to go to restaurants is
to meet their socialization needs. Reliability, responsiveness, assurance and empathy, which are among the elements of service quality, affect the restaurant satisfaction of university students. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin restoran seçimlerini etkileyen faktörleri bulup, hizmet veren restoranların üniversite öğrencileri tarafından daha tercih edilebilir olmasını sağlayan kriterlerin değerlendirilmesi ve geliştirilebilir yönlerinin buna bağlı olarak yiyecek içecek hizmetleri sektörünün gelişmesi için önerilerin sunulması. Bu çalışmada büyük bir öğrenci nüfusuna sahip olan Antalya şehrinde bulunan restoranların öğrenciler tarafından tercih edilmeleri araştırılmıştır. Yiyecek içecek hizmetleri için büyük bir gelir potansiyeline sahip öğrencilerin tercihleri, restoranların pazarlama stratejilerinin belirlenmesinde yön verebilir. Çalışmanın amacı doğrultusunda, Antalya Bilim Üniversitesi öğrencilerine, restoran tercihleri ile ilgili sorular sorulmuş olup, DINESERV Hizmet Kalitesi ölçeği ile restoran memnuniyet anketi yaptırılmış olup hizmet kalitesi boyutları ile memnuniyet arasındaki ilişki incelenmiştir. Sonuç olarak; öğrencilerin restorana gitme sebeplerinin en başında sosyalleşme ihtiyacını gidermek olduğu tespit edilmiştir. Hizmet kalitesi unsurlarından güvenirlik, heveslilik, güvence ve empati üniversite öğrencilerinin restoran memnuniyetini etkilemektedir.