Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde bilişim sistemine veya bilişim verisine hukuka aykırı erişim (yetkisiz erişim) suçu
Özet
There have been various discussions on the necessity of a binding legal instrument regarding cybercrimes in the Turkish Republic of Northern Cyprus for many years. Eventually, the Assembly of the Turk-ish Republic of Northern Cyprus enacted the Cybercrime Law on 29. June 2020 as effective immediately. The fact remains that it has many aspects to be criticized. Handling one of those, this paper analyses the first crime that is regulated in the Article 4 of the Law, more precisely, the crime of illegal access to a computer system or data. For practical purposes, our choice regarding the terminology is to refer to this crime as “unauthorized access” in line with international terms. This article examines the crime following the classical method accepted in the Turk-ish criminal law doctrine. In our research for legal literature, we did not find any other scientific work written thereon by now. This paper in-cludes our personal views and some aspects in the Law to be amended. As a conclusion, we take the view that it is necessary to make amend-ments in the wording of the abovementioned article, even though it has been just put in practice. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde yıllardır tartışılan ve eksikliği de hissedilen Bilişim Suçları Yasası 29 Haziran 2020 tarihinde KKTC Meclisince kabul edilmiş ve yürürlüğe sokulmuştur. Bu Yasa’nın eleştirilebilir pek çok noktası bulunmaktadır. Biz bu çalışmamızda yasada düzenlenen ilk suç olan Bilişim Sistemine veya Bilişim Verisine Hukuka Aykırı Erişim Suçu’nu inceledik. Bu suç Yasa’nın 4’ncü maddesinde düzenlenmiştir. Uluslararası isimlendirmeyi de dikkate alarak bu suçu biz kısaca “yetkisiz erişim” olarak isimlendirdik. Çalışmamızı klasik Türk Ceza Hukuku doktrininde esas alınan sistem kapsamında yaptık. Bu konuda yazılan başkaca bir bilimsel eser bulunmamaktadır. Makalemizi kaleme alırken kişisel görüşlerimizi ve değişmesi gereken noktaları da belirttik. Sonuç olarak ise, yeni yürürlüğe girmiş olsa da madde metninde değişiklik yapılmasının zorunlu olduğu sonucuna ulaştık.