Trafik verilerine göre afetlerde bölgesel hizmet verebilecek ideal havalimanı önerileri
Özet
Bu çalışma, önceki benzer çalışmalardan üç ana yönden ayrılmaktadır. Birincisi, yöntem olarak diğerlerinden ayrılarak ülke çapında sadece tek bir lokasyondaki havalimanı tesisi değil kümeleme yöntemi uygulanarak bölgesel hizmet verebilecek en uygun tesisler tespit edilmiştir. İkincisi, önceki çalışmalarda İstanbul Havalimanı henüz hizmete girmediğinden dolayı değerlendirmeye alınmamışken, bu çalışmada optimizasyon hesaplarına dahil edilmiştir. Üçüncüsü, yeni durumun önceki çalışmalara nazaran daha güncel verilerle ve daha güncel bir optimizasyon yöntemi olan ağaç tohum algoritması kullanılarak optimum çözümler üretilmiştir. Trafik verileri, trafiğe dayalı ağırlık katsayıları ve ulaşım mesafelerinin elde edildiği konum verilerine dayanarak yapılan analizler sonucunda, toplam on altı havalimanı kendi bölgelerine, özellikle herhangi bir felaket sırasında veya sonrasındaki acil durumlarda, servis sağlayabilecek ideal havalimanları bu çalışmada ortaya çıkarılarak tavsiye edilmiştir. Bu araştırmanın önerileri doğrultusunda, herhangi bir acil durumda gerekli olan ve havayolu ile sağlanabilecek hizmetler sayesinde zaman ve gider kaybının azaltılması gibi amaçlar gözetilirken daha da önemlisi can kaybının en az düzeye indirilmesi konusunda ilerleme kaydedilmesi beklenmektedir. This study differs from previous similar studies in three main directions. Firstly, the location of the most suitable facilities that can
provide regional service were determined by applying clustering method. Thus, not only one airport facility in a single location serving
across the country was determined, which separates this research from the others. Secondly, in the previous studies, Istanbul Airport
was not taken into account because it has not been put into service. Therefore, this study takes that particular airport into consideration.
Thirdly, optimum solutions for such new situation were produced with more up-to-date data and using a modern optimization method,
the tree seed algorithm. As a result of the analyzes made based on traffic data, traffic-based weight coefficients and location data from
which transportation distances were obtained, a total of sixteen ideal airports were recommended that can provide service to their
regions, especially during emergencies or after any disaster. In accordance with the suggestions of this research, it is expected that
progress will be made in minimizing the loss of time and expense, and especially minimizing the loss of life thanks to the services which
can be provided by air transportation in any emergency.