dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışmanın amacı Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocukların yaşam kalitesi düzeylerini ve yaşam kalitesi ile fiziksel aktivite seviyesi arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya Otizm Spektrum Bozukluğu tanısı olan 28 çocuk katılmıştır. Çocuk ve ebeveyn ile ilgili 25 soruluk sosyodemografik form, çocukların ve ergenlerin yaşam kalitesini değerlendirmek için 23 sorudan oluşan ‘’Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği- Ebeveyn Formu’’ ve fiziksel aktivite düzeylerini belirlemek için 9 sorudan oluşan ‘’Çocuklar İçin Fiziksel Aktivite Ölçeği’’ katılımcılara çevrimiçi anket aracılığıyla uygulanmıştır. Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği (ÇİYKÖ) fiziksel, duygusal, sosyal ve okul ile ilgili işlevselliğin sorgulandığı dört alt bölümden oluşmaktadır. ÇİYKÖ sonucuna göre puanı daha yüksek çıkan kişinin yaşam kalitesinin daha iyi olduğu bir gösterge olarak ortaya konulur. Çocuklar İçin Fiziksel Aktivite Ölçeği (ÇİFAÖ) son 7 gün içerisinde yapılan fiziksel aktiviteleri hatırlamaya yöneliktir. Sorular ile çocuğun son 7 gün içinde gerçekleştirdiği fiziksel aktiviteler ve bu aktivitelerin gerçekleştirilme sıklığı sorgulanmaktadır.
Bulgular: Çalışmaya 8 kız 20 erkek olmak üzere Otizm Spektrum Bozukluğu olan 28 çocuk katılmıştır. Çocukların yaş ortalaması 14,14± 3,92 yıl, boy uzunluğu ortalaması 151,17±21,90 cm, vücut ağırlığı ortalaması 52,01±23,97 kg’dır. Çocuğa Otizm Spektrum Bozukluğu tanısı koyulduğu ortalama yaş 3,35±1,62 yıldır. Çocukların özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde eğitim aldığı süre ortalaması 8,58±4,03 yıldır. ’’Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği- Ebeveyn Formu’’nun fiziksel işlev parametresi ve fiziksel sağlık toplam puan ortalaması 56,10±22,69 (min: 12,50, max: 84,37), sosyal işlev parametresi puan ortalaması 41,80±28,05, (min:0, max:100), duygusal işlev parametresi puan ortalaması 57,60±20,72 (min: 15, max: 90), okul işlev parametresi puan ortalaması 50,65±17,23 (min:20, max:90)’dır. Psikososyal sağlık toplam puanı 49,86±16,66 (min: 23,33, max: 81,66) olduğu bulunmuştur. Otizm Spektrum Bozukluğu tanısı konmuş 28 çocuğun ÇİYKÖ toplam puan ortalaması 49,87±19,08 (min: 0, max: 78,26) olduğu bulunmuştur. Çocukların fiziksel aktivite seviyesi ve yaşam kalitesi arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Korelasyon analizi yapılmıştır. ÇİYKÖ toplam puanı ve ÇİFAÖ puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır (p>0,05). ÇİYKÖ alt puanlarından psikososyal sağlık ile ÇİFAÖ arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. (p<0.05)
Sonuç: Sonuç olarak; ölçek alt puanı olan duygusal işlev parametresinin en yüksek ortalama puan (57,60±20,72) ve sosyal işlev parametresinin en düşük ortalama puan (41,80±28,05) olduğu belirlenmiştir. Psikososyal sağlık toplam puanının (49,86±16,66) fiziksel sağlık toplam puanından (56,10±22,69) daha düşük olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgulara göre; Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocukların psikososyal sağlığının ve alt parametrelerden sosyal işlev parametresinin daha fazla olumsuz etkilendiğini belirtebiliriz. Çocukların fiziksel aktivite seviyeleri ve yaşam kalitesi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamakta ancak psikososyal yaşam kalitesi ile fiziksel aktivite seviyeleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. | tr_TR |