Otizmli çocuklarda postural kontrol ve üst ekstremite becerisi ile fonksiyonel bağımsızlık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Amaç: Bu çalışma, otizmli çocuklarda postural kontrol ve üst ekstremite becerisi ile fonksiyonel bağımsızlık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Çalışmaya, 5-12 yaş aralığında hafif düzeyde otizm spektrum bozukluğu bulunan yaş ortalaması 8,6±2,31 yıl olan 50 çocuk (kadın=11, erkek=39) dahil edildi. Katılımcıların sosyodemografik bilgileri kaydedildikten sonra, dengeleri Pediatrik Denge Skalası ile, el becerileri Moberg Toplama Testi ile, fonksiyonel bağımsızlık düzeyleri Pediatrik Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçümü (WeeFim) ile değerlendirildi.
Bulgular: Hafif düzeyde otizm spektrum bozukluğu bulunan çocukların, denge skorları ile el beceri süre ortalamaları (p=0,00, r=-0,655) ve fonksiyonel bağımsızlık düzeyleri ile el beceri süre ortalamaları (p=0,001, r=-0,449) arasında negatif yönlü orta şiddette anlamlı bir ilişki bulundu. Denge skorları ile fonksiyonel bağımsızlık düzeyleri (p=0,00, r=0,637) arasında ise pozitif yönlü orta şiddette anlamlı bir ilişki bulundu.
Sonuç: Bu çalışma sonucunda, hafif düzeyde otizm spektrum bozukluğu bulunan çocukların denge ve el beceri düzeylerinin gündelik yaşamdaki fonksiyonel aktivite düzeylerini etkilediği gösterildi. Bu çocukların
mevcut rehabilitasyon programlarına eklenecek ince ve kaba motor becerileri destekleyecek aktivitelerin çocukların gündelik yaşamdaki fonksiyonel bağımsızlık düzeylerine olumlu etkileri olacağı düşünüldü. Purpose: This study was conducted to examine the relationship between postural control and upper extremity skills and functional independence level in children with autism. Methods: Fifty children (female=11, male=39) aged 5-12 years with mild autism spectrum disorder with a mean age of 8.6±2.31 years were included in the study. After recording the sociodemographic information of the participants, their balance was evaluated with the Pediatric Balance Scale, their dexterity with the Moberg Addition Test, and their functional independence with the Pediatric Functional Independence Measure (WeeFim). Results: In children with mild autism spectrum disorder, a significant negative correlation was found between balance scores and average dexterity time (p=0.00, r=-0.655), and functional independence levels and average dexterity time (p=0.001, r=-0.449). A positive, moderately significant correlation was found between balance scores and functional independence levels (p=0.00, r=0.637). Conclusion: As a result of this study, it was shown that balance and manual dexterity levels of children with mild autism spectrum disorder affect their functional activity levels in daily life. It was thought that the activities that would support fine and gross motor skills to be added to the existing rehabilitation programs of these children would have positive effects on the functional independence levels of the children in daily life.