Diş hekimliği öğrencileri tarafından verilen ağız - diş sağlığı akran eğitiminin etkisinin incelenmesi
Tarih
2022Yazar
Kırzıoğlu Ercan, Rukiye Gözde
Ballı Akgöl, Beyza
Yanık, Deniz
Nalbantoğlu, Ahmet Mert
Bulut, Şule
Altay, Ayşe Nil
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Giriş: Diş hekimliği eğitiminin temellerinden biri olan koruyucu diş hekimliğinde en önemli unsur hasta ve yakınlarına verilecek olan ağız-diş sağlığı eğitimidir (ADSE). Bu çalışmada, Diş Hekimliği Fakültesi (DHF) 1. Sınıf öğrencileri tarafından 3 farklı eğitim modeli ile Antalya Bilim Üniversitesi (ABÜ) öğrencilerine verilen ağız-diş sağlığı akran eğitiminin etkinliğinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: ABÜ Döşemealtı yerleşkesinde çalışmaya katılmayı kabul eden 17-25 yaş arası toplam 1077 gönüllü öğrenciye eğitimler öncesinde ağız-diş sağlığı bilgi düzeyini ölçen bir anket uygulanmıştır. Akran eğitici olarak görev alacak olan DHF öğrencileri, eğitim metotlarına göre (Broşür, Model, Video) rastgele 3 gruba ayrılmış ve verilen eğitimden 7-10 gün sonra aynı sorulardan oluşan ikinci anket uygulanmıştır. Veriler IBM SPSS Statistics 22 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Çalışma toplam 1077 öğrencinin katılımı ile yapılmıştır. Öğrencilerin 380’ine (%35.3) Broşür, 336’sına (%31.2) Video ve 361’ine (%33.5) Model metoduyla ADSE verilmiştir. Yöntemler arasında eğitim öncesi sorulara doğru cevap verme puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır (p>0.05). Yöntemler arasında eğitim sonrası sorulara doğru cevap verme puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmaktadır (p:0.033; p<0.05). Model grubunun eğitim sonrası doğru cevap verme puan ortalaması, Broşür grubundan anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur (p:0.029; p<0.05). Diğer yöntemler arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır (p>0.05). Sonuç: Çalışmamızda Model metoduyla yüz yüze verilen akran eğitiminin en etkili yöntem olduğu tespit edilmiştir. Akran eğitiminin etkinliğini değerlendirmek için yapılacak daha ileri çalışmalara ihtiyaç vardır. Introduction: Preventive dentistry is one of the important part of dentistry education, where oraldental health education (ODHE) is to be given to patients and their relatives. In this study, it was aimed to measure the effectiveness of the oral-dental health peer education given to the students of Antalya Bilim University (ABU) with 3 different education models by the 1st year students of the Faculty of Dentistry (DF). Materials and Methods: A questionnaire measuring the level of oral-dental health knowledge was applied to 1077 volunteer students aged 17-25, who agreed to participate in the study, at the ABU Döşemealtı Campus, before the training. DF students, who will serve as peer educators, were randomly divided into 3 groups according to the education methods (Brochure, Model, Video) and a second questionnaire consisting of the same questions was applied 7-10 days after the education given. The data were analyzed using the IBM SPSS Statistics 22 program. Results: The study was conducted with the participation of 1077 students. ODHE was given to 380 (35.3%) of the students as brochures, 336 (31.2%) were given Video and 361 (33.5%) were given by Model method. There was no statistically significant difference between the methods in terms of the scores of giving correct answers to the pre-training questions (p>0.05). There was a statistically significant difference between the methods in terms of the scores of answering the questions correctly after the training (p:0.033; p<0.05). The correct answer mean score of the model group after the training was found to be significantly higher than the Brochure group (p:0.029; p<0.05). There was no significant difference between other methods (p>0.05). Conclusion: The correct answer mean score of the model group after the training was found to be significantly higher than the Brochure group