Show simple item record

dc.contributor.authorYüksel, İsmail
dc.date.accessioned2023-03-06T08:19:25Z
dc.date.available2023-03-06T08:19:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationYüksel, İ. (2022). Türkiye'nin "anayasal zorlama" ile sınanması. Süleyman Demirel Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 12(1), 91-115.tr_TR
dc.identifier.issn2146-7129
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12566/1390
dc.description.abstractSiyasi aktörlerin, üzerinde uzlaşılmış olan teamülleri ya da anayasa yorumlarını tartışmaya açan ve tartışmanın karşı tarafınca teamül ya da anayasayı ihlal ettiği savunulan davranışlar Amerika Birleşik Devletleri’nde “anayasal zorlama” olarak adlandırılmaktadır. Başkanlık sistemi ve çerçeve anayasa ABD’de anayasal zorlama alanlarını arttırmaktadır. Türkiye’de de zaman zaman ortaya “anayasal zorlama” siyaseti çatışmacı bir üsluba taşımaktadır. 2007 Cumhurbaşkanlığı seçimleri sırasında Anayasa’nın 96. maddesine muhalefetçe getirilen yorum ile seçim sürecinin tıkanması ve 2015 yılında yapılan milletvekili genel seçimlerinden sonra hükümetin kurulmayarak seçimlerin yenilenmesi kararı, “anayasal zorlama” örneği olarak karşımıza çıkmaktadır. Her iki örnekte de 2017 öncesi 1982 Anayasası’nın temel ilkelerinden birisi olduğu kabul edilen rasyonelleştirilmiş parlamentarizm ile çelişen yorumlar kabul edilmiştir.tr_TR
dc.description.abstractPolitical claims and practices that are in tension with constitutional conventions and constitutional interpretations which are not previously challenged, and often conceived as in direct breach of the convention or the constitution by the other parties are named as “constitutional hardball” in the USA. Presidential system and the framework constitution exacerbates the problem by creating more opportunities for constitutional hardball. Constitutional hardball moves the political discourse to an adversarial tone. Interpretation of the pre-2008 article 96 of the 1982 Constitution by the opposition in way that created a deadlock on election process of the President and the early elections called by the executive without even a vote of no confidence are two examples of constitutional hardball in Turkey. In both examples interpretations that are in tension with the presumption that 1982 Constitution created a rationalized parliamentary system before 2017 amendments had been used.en_US
dc.description.sponsorshipNo sponsoren_US
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSüleyman Demirel Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectConstitutional hardballen_US
dc.subjectAnayasal zorlamatr_TR
dc.subjectRationalized parliamentarismen_US
dc.subjectRasyonelleştirilmiş parlamentarizmtr_TR
dc.subjectConstitutional conventionsen_US
dc.subjectAnayasal teamültr_TR
dc.subjectInterpretationen_US
dc.subjectYorumtr_TR
dc.subjectInter-branch conflicten_US
dc.subjectErkler arası çatışmatr_TR
dc.titleTürkiye'nin "anayasal zorlama" ile sınanmasıtr_TR
dc.title.alternativeShowdown of Turkey with "constitutional hardball"en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.relation.publicationcategoryNational publicationen_US
dc.identifier.volume12
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage91
dc.identifier.endpage115
dc.contributor.orcid0000-0001-8740-3520 [Yüksel, İsmail]
dc.contributor.abuauthorYüksel, İsmail
dc.contributor.yokid181391 [Yüksel, İsmail]
dc.identifier.TRDizinAvailableen_US
dc.identifier.doi10.52273/sduhfd..1080147


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record