Management Shadowing Program: an incubator for prospective managers in the tourism and hospitality industry
Abstract
The hospitality industry needs qualified work-ready graduates with skills but unfortunately tourism students are changing their career paths outside tourism and/or cannot obtain a managerial perspective. The Management Shadowing Program joins up the dots between academia, graduates and
practitioners with real-life experiences from the management perspective, which opens a new window of opportunity for tourism graduates in a preference towards a career in tourism. This program enables theoretical in-class learning and summer internship practical experience at a anagerial level, leading to the utilization of data within practical contexts. The holistic multiple explanatory case study method utilized in this study reveals how industry-academia cooperation can effectively produce prospective managers of hospitality. Semi-structured interviews, focus group, weekly report content analysis, participant observations and questionnaires were used for the triangulation of data collection and analysis. The aim of this study is to propose a model for a Management Shadowing Program that can be used as an incubator for prospective
graduates with the clear target of developing their managerial skills via experiential learning and creating a talent pool for the industry, as well as assurance of curriculum for academia and to evaluate the outcomes of
the program from the perspectives of both alumni and the sector. Konaklama endüstrisi, yetenekli, işe hazır ve nitelikli mezunlara ihtiyaç duyarken maalesef, turizm öğrencileri kariyerlerini turizm dışındaki sektörlere yöneltiyorlar ve/veya eğitimleri sırasında yönetimsel bakış açısı elde edemiyor. Gölge Yönetici Programı, turizm mezunları için turizm alanında kariyer yapmayı tercih etmeleri için yeni bir fırsat penceresi açmaya yöneliktir ve mezunlar, akademisyenler ve uygulayıcılar arasındaki noktaları yönetim perspektifinden gerçek hayat deneyimleriyle birleştirmektedir. Program, yönetsel düzeyde sınıf içi öğrenme ve yaz stajı pratik tecrübelerini birleştirmeyi sağlayarak gerçek hayatta yöneticilik deneyimleri edinilmesine olanak sağlar. Bu çalışmada kullanılan bütünsel çoklu açıklayıcı vaka çalışması yöntemi, sektör-akademi işbirliği ile potansiyel yöneticilerini nasıl etkili bir şekilde üretebileceğini ortaya koymaktadır. Veri toplama ve analizlerinin çeşitlendirilmesinde yarı yapılandırılmış görüşmeler, odak grup çalışması, haftalık rapor içerik analizi, katılımcı gözlemleri ve anketler kullanılmaktadır. Bu çalışma, Gölge Yönetici Programının amacı sektör için yetenek havuzu yaratmak, akademi için müfredatın sektörün ihtiyaçlarına uyumunu sağlamaya yönelik bir model önerisi geliştirmeyi ve mezunların yönetsel beceriler geliştirmek için fırsat sunan bir yönetici kuluçka programnı hem müstakbel mezunlar hem sector gözünden programın başarısının değerlendirilmesidir.