Annelerin Instagram kullanımının ebeveynlik tutumları ile ilişkisi
Abstract
Giriş: Sosyal medyanın hayatımızdaki rolü günden güne artmaktadır. Kendimizi ve düşüncelerimiz ifade ettiğimiz, zaman zaman hayatlarımızı paylaştığımız bir platform olan Instagram son yıllarda sosyal medya fenomenlerinin ortaya çıkışı ile çeşitli konularda bilgi edindiğimiz ve alışveriş yaptığımız bir platforma doğru evrilmiştir. Günümüzde birçok anne hamilelikten itibaren Instagramdaki “fenomen” anneleri takip etmeye başlamaktadır. Bu durum temelde anneliğe dair ihtiyaç duyulan bilgi desteğini sağlama amacı taşısa da sosyal karşılaştırma teorisi bağlamında düşünüldüğünde kişilerin kendi annelikleri ile ilgili düşüncelerini de etkileyebilmektedir. Bu çalışmanın amacı Instagramda Instamomlara bakarak geçirilen süre, karşılaştırma yönelimi, sosyal destek ve ebeveyn tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Yöntem: Çalışmaya 0-6 yaş arası çocuğu olan 107 anne katılmıştır. Çalışmada katılımcılara demografik bilgi formu, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Karşılaştırma Yönelimi Ölçeği, Ebeveynliğe Yönelik Tutum Ölçeği uygulanmıştır. Bulgular: Korelasyon analizlerinde instagramda instamomlara bakılarak geçirilen süre, yaş, gelir, eğitim, çocuk sayısı gibi değişkenler ebeveyn tutumları ile anlamlı bir ilişki göstermediğinden regresyon analizine sadece karşılaştırma yönelimi ve sosyal destek dahil edilmiştir. Sonuçlar sadece sosyal desteğin ebeveyn tutumlarını anlamlı yordadığını göstermiştir. Sosyal destek düzeyi arttıkça ebeveynliğe yönelik tutumların olumlu yönde arttığı bulunmuştur. Ebeveyn tutumlarının ilgi, yeterlilik ve doyum alt ölçekleri için yapılan analizlerde de tek anlamlı değişken sosyal destek olarak bulunmuştur. Tartışma ve Sonuç: Çalışmanın sonuçları ilgili literatür ışığında tartışılmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir.