İnsan kaynakları yönetimi ve liderlik
Abstract
Turizm sektörü, hizmet temelli bir sektör olup, insanın insana hizmet ettiği ve takım bilincinin gerekli olduğu bir alandır. Ne var ki, uzun çalışma saatleri, mevsimsellik ve değişen beklentiler bu sektörde çalışanlar üzerinde baskı oluşturmaktadır (Turunç, 2015). Turizm sektöründe liderliğin işletmenin başarıya ulaşabilmesinde önemli bir etken olduğu tespit edilmiştir (Ladkin ve Weber, 2011). Özellikle, ön büro ya da müşteri ilişkileri gibi müşteri ile direk iletişim halinde olan iş konumları için hizmet kalitesini yüksek tutarak çalışmak son derece önemli olmasına karşın, hangi pozisyon için hangi tür liderliğin gerektiği konusu belirgin değildir (Clark vd., 2009). Bu durum, turizm ve liderlik alanındaki araştırmaların artmasına neden olmuştur. Akademik çalışmalara bakıldığında, turizm ve liderlik alanına ilgi son yıllarda giderek artmıştır (Çetin ve Taner, 2005). En fazla ilginin 2019 yılından itibaren olduğu ve alanyazında, en fazla kullanılan anahtar kelimelerin ise dönüşümcü liderlik, hizmetkar liderlik ve turizm olduğu görülmektedir (Tozoğlu ve Uçar, 2022).Bu bölümde İKY ve Liderlik konusu ele alınacak, liderlik kuramları ve konu ile ilgili yapılan araştırma bulgularına yer verilerek bölüm tamamlanacaktır.