Telerehabilitasyon temelli yapılandırılmış ev programı, okul öncesi dönem Serebral Palsi’li çocukların ebeveynlerinin stres düzeyi ve ev programına uyumu üzerinde etkili midir?
Date
2023Author
Sel, Sinem Asena
Kerem Günel, Mintaze
Erdem, Sabri
Tunçdemir, Merve
Metadata
Show full item recordAbstract
Amaç: Ev programına uyum terapistler tarafından önerilen programın düzenli ve doğru uygulanması ve ebeveynlerin
rehabilitasyon sürecine aktif olarak katılması olarak tanımlanmaktadır. Ebeveyn stresi arttıkça ev programına uyum
azalmaktadır. Telerehabilitasyon Temelli Yapılandırılmış Ev Programı, fizyoterapist danışmanlığını temel alan aile merkezli bir
yaklaşımdır. Bu çalışmanın amacı, Telerehabilitasyon Temelli Yapılandırılmış Ev Programının Ebeveyn Stresi ve Ev Programı
Uyumuna etkisini belirlemektir.
Yöntem: Kaba Motor Fonksiyon Sınıflandırma Sistemine göre seviyesi I-V arası 3-6 yaş arasında (ortalama yaş= 4,66±1,08
yıl) olan 43 Serebral Palsili çocuk ve ebeveynleri (ortalama yaş= 35,81±5,05 yıl) Telerehabilitaston Temelli Yapılandırılmış
Ev programı ve rutin fizyoterapi gruplarına rastgele dağıtılmıştır. Ebeveynlerin depresyon, kaygı ve stres düzeyleri Depresyon
Anksiyete ve Stres Ölçeği (DASS-21), ev programı uyumu Serebral Palsili Çocukların Ebeveynlerinin Fizyoterapi ve
Rehabilitasyon Ev Programına Uyumlarını Değerlendirme Ölçeği (EPUDO) ile değerlendirildi. Katılımcılar tedavi öncesi, tedavi
sonrasında (12 hafta) ve takip dönemlerinde (24 hafta) değerlendirildi.
Bulgular: Telerehabilitasyon Temelli Yapılandırılmış Ev programı 12 haftalık müdahale sonrası ve 24 haftalık takip döneminde
ebeveyn stresi ve ev programına uyum üzerinde istatistiksel olarak anlamlı etkiler göstermiştir (p<0,001). Ancak rutin
fizyoterapi grubunda ebeveyn stresi ve ev programına uyum açısından anlamlı sonuçlar elde edilmemiştir.
Sonuç: Telerehabilitasyon Temelli Yapılandırılmış Ev Programı, SP'li okul öncesi dönem çocuklarda ebeveyn stresi ve ev
programına uyum açısından etkilidir. Telerehabilitasyon, SP'li okul öncesi dönem çocukların ev programına uymaları ve sonuç
olarak ebeveyn stresini azaltmaları için etkili bir yöntemdir. Purpose: Home Program compliance is described as the regular and correct implementation of the recommended home
program, applying the given instructions correctly, and actively participating in the rehabilitation process. As parental stress
increases, compliance with the home program decreases. Telerehabilitation-Based Structured Home Program is a familycentered approach based on physiotherapist coaching. This study aimed to determine the effects of Telerehabilitation-Based
Structured Home Program on Parental Stress and Home Program Compliance
Methods: Fourty-tree aged 3-6 years children (mean age 4,66±1,08 years) (Gross Motor Classification System level I-V) with
CP and their parents (35,81±5,05 years) were randomly assigned to Telerehabilitation-Based Structured Home Program
and usual care group. Depression, anxiety, and stress levels of parents were assessed with The Depression Anxiety and
Stress Scale (DASS-21), and home program compliance was evaluated with the Compliance and Perceptions of Parents of
Children with Cerebral Palsy to Home Program Assessment Questionnaire (CPHP-Q). Participants were evaluated at baseline,
immediately post-intervention (12 weeks), and follow-up periods (24 weeks).
Results: Telerehabilitation-Based Structured Home Program showed statistically significant changes in parental stress and
home program compliance after 12 weeks of intervention and follow-up period (24 weeks) (p<0,001). However, significant
results were not obtained in the usual care group in terms of parental stress and home program compliance.
Conclusion: Telerehabilitation-Based Structured Home Program is effective on preschooler children with CP in terms of
parental stress and home program compliance. Telerehabilitation is an effective method for preschooler children with CP to
adhere to home program and consequently decrease parental stress.