The relationship between personal branding, self efficacy, and career development and the moderation role of emotional intelligence: an exploratory study on the public sector employees in malithe relationship between personal branding, self efficacy, and career development and the moderation role of emotional intelligence: an exploratory study on the public sector employees in Mali
Abstract
With the current state of today's job market, it is becoming increasingly difficult for individuals to differentiate themselves from competitors. Personal branding and self-efficacy are important tools for job seekers as they help define their strongest attributes and sell themselves to companies. The influence of emotional intelligence on career development is expected to become stronger if the individual or employee has sufficient confidence and has been able to build a strong brand for him/herself. This study is necessarily conducted to explore the relationships between personal branding, self-efficacy, and the moderating role of emotional intelligence, and career development of public sector employees in Mali. Primary data was collected from 358 public sector employees in Bamako, Mali through an online questionnaire, and both Structural Equation Modeling and Regression analysis in SPSS 26 were used for data analysis. The results suggested that personal branding and self-efficacy positively influence the career success of the public sector workers in Bamako, Mali. It is also identified that emotional intelligence moderates the relationship between personal branding and career development. Additionally, emotional intelligence, attenuate the association between self-efficacy and the career development of public sector employees in Bamako, Mali. Günümüz iş piyasasının mevcut durumuyla birlikte, bireylerin kendilerini
rakiplerinden ayırt etmeleri giderek zorlaşmaktadır. Kişisel markalaşma ve öz yeterlilik, iş arayanlar için en güçlü özelliklerini tanımlamaya ve kendilerini şirketlere satmaya yardımcı oldukları için önemli araçlardır. Duygusal zekânın kariyer gelişimi üzerindeki etkisinin, birey veya çalışanın yeterli özgüvene sahip olması ve kendisi için güçlü bir marka oluşturabilmesi durumunda daha güçlü hale gelmesi beklenmektedir. Bu çalışma mutlaka kişisel markalaşma, öz yeterlilik ve duygusal zekânın ılımlı rolü ile Mali'deki kamu sektörü çalışanlarının kariyer gelişimi arasındaki ilişkileri araştırmak için yürütülmektedir. Mali Bamako’daki 358 kamu sektörü çalışanından çevrimiçi bir anket yoluyla birincil veriler toplandı ve veri analizi için SPSS 26’de hem yapısal Denklem Modelleme hem de Regresyon analizi kullanıldı. Sonuçlar, kişisel markalaşmanın ve öz yeterliliğin, Mali Bamako'daki kamu sektörü çalışanlarının kariyer başarısını olumlu yönde etkilediğini ileri sürdü. Duygusal zekânın kişisel markalaşma ve kariyer gelişimi arasındaki ilişkiyi yumuşattığı da tespit edilmiştir. Ek olarak, duygusal zeka, Bamako, Mali'deki kamu sektörü çalışanlarının öz yeterlilik ve kariyer gelişimi arasındaki ilişkiyi zayıflatır.